Tym dziełem, otwierającym jego symfoniczną drogę, którą zapowiadały już kantata Das Klagende Lied i Lieder eines fahrenden Gesellen, młody Mahler wpisuje się obok starszych - Brucknera, Brahmsa, Czajkowskiego, Dworzaka - i rówieśnika Richarda Straussa, w krąg symfonizmu późno-romantycznego.
Słuchając utworów nagranych na płycie, pomyślimy, być może, o źródłach inspiracji, o tradycjach, o zakorzenieniu.
George Gershwin, Aaron Copland i Leonard Bernstein zajmują szczególne miejsce pośród amerykańskich kompozytorów dwudziestego wieku.
"Używać skrzypiec do tworzenia muzyki, a nie muzyki do grania na skrzypcach" - ta dewiza Isaaca Sterna znajduje dobitne potwierdzenie w nagraniu Koncertu Beethovena (3 i 4 czerwca 1966 roku).
Czy kompozytor jest najlepszym interpretatorem swoich dzieł? Wyjątkową okazję zweryfikowania tej opinii daje płyta, na której zawarto Symfonię Psalmów i Suitę z Ognistego Ptaka w wykonaniu Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Narodowej pod dyrekcją samego Igora Strawińskiego.
Płyta ta daje nam okazję obcowania ze sztuką Igora Markevitcha - włoskiego dyrygenta i kompozytora rosyjskiego pochodzenia.
Dwóch wielkich dyrygentów, dwa genialne dzieła symfoniczne, dwie porywające interpretacje. VIII Symfonią Schuberta dyryguje Carlo Zecchi (nagranie pochodzi z koncertu który odbył się 26 marca 1955 roku), zaś Symfonią Es-dur Mozarta KV 543 - Paul Kletzki (nagrania dokonano 11 i 12 maja 1962 roku).
Recenzje:
MusicWeb
Bliższe poznanie twórczości Kjerulfa, Johansena, Saeveruda i Backer-Grondahl zainspirowało mnie do ułożenia krótkiej muzycznej opowieści, a priorytetem w subiektywnym wyborze utworów było ich brzmienie.
Ta niezwykła płyta stanowi zapis niezapomnianego wieczoru - została zarejestrowana podczas nadzwyczajnego koncertu z okazji obchodów Roku Chopinowskiego, który odbył się w Wielkiej Sali Teatru Wielkiego - Opery Narodowej w maju 1999 roku.
Płyta jest rejestracją koncertu z 8 marca 2002, którym Antonii Wit rozpoczął dyrekcję w Filharmonii Narodowej. w programie tamtego wieczoru, inaugurującego zarazem VIII Forum Lutosławskiego, znalazła się muzyka polskich twórców;