Krzysztof Herdzin – Requiem
Pisząc moje Requiem, świadomie zrezygnowałem z części Dies irae, która – zgodnie ze znaczeniem tytułu: „Dzień gniewu” – jest przepełnioną bólem i cierpieniem, krwawą, apokaliptyczną wizją sądu ostatecznego.
Pisząc moje Requiem, świadomie zrezygnowałem z części Dies irae, która – zgodnie ze znaczeniem tytułu: „Dzień gniewu” – jest przepełnioną bólem i cierpieniem, krwawą, apokaliptyczną wizją sądu ostatecznego.
Magnificat, Rorate coeli i Missa Pastoritia należą w zgodnej opinii znawców twórczości Żebrowskiego do jego najlepszych dzieł.
Raczej skromną w obsadzie partyturę La decollazione na smyczki i continuo można wyjaśnić wykonaniem w okresie Wielkiego Postu, ale wokalne i instrumentalne wymogi tego utworu w pełni wykorzystują wirtuozerię wiedeńskich muzyków i ich umiejętności wokalne.
Na kolejnej płycie Narodowego Forum Muzyki i CD Accord znalazła się kantata Widma Stanisława Moniuszki według II części Dziadów Adama Mickiewicza. Nagranie dokonane przez wybitnych solistów śpiewaków
9 września 1777 roku Mozart skomponował graduał Sancta Maria KV 273 – dzień po święcie Narodzenia Najświętszej Maryi Panny i na dwa tygodnie przed wielką podróżą do Monachium i Paryża, po której bardzo wiele sobie obiecywał. Utwór był prośbą o opiekę nad nim i nad jego rodziną.
Płyta zawiera kompozycje Nicolo Porpory i Johanna Gottlieba Goldberga, kompozytorów nieznanych szerszej publiczności.
tanisława Moniuszkę zwykło się uważać za wybitnego twórcę dzieł operowych i pieśni. I choć prawdą jest, że to on stworzył operę narodową, a pieśniami dotarł pod strzechy, jednak także wśród innych gatunków muzycznych znajdziemy prawdziwe perły jego kompozytorskiego talentu.
Czy kompozytor jest najlepszym interpretatorem swoich dzieł? Wyjątkową okazję zweryfikowania tej opinii daje płyta, na której zawarto Symfonię Psalmów i Suitę z Ognistego Ptaka w wykonaniu Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Narodowej pod dyrekcją samego Igora Strawińskiego.
"... boję się teatralności, pompy, patosu; stąd sięgnięcie do tradycji sprzed paruset, czy sprzed ponad tysiąca lat; stąd decyzja o rezygnacji w Credo z pokus orkiestrowych i napisania tej najważniejszej części utworu na tenor solo i chór a cappella (...).
"Pierwsze słowa wyznania wiary: "wierzę w jednego Boga" (...) zaśpiewane zostają z siłą i mocą nie znaną od czasów oratoriów Haendla i Mszy Beethovena.