Muzyka kameralna

Klejnoty Europy Wschodniej

Sytuacja społeczno-polityczna Europy drugiej połowy XIX wieku i początków wieku XX sprzyjała rozwojowi tożsamości i poczucia odrębności poszczególnych narodów. (...) Muzyce przypadła niebagatelna rola na tym polu. Historycy muzyki wskazują na dwa wyraźne nurty: główny i peryferyjny, tzw. narodowy, w którym istotna była społeczna funkcja muzyki.

0 Komentarzy

Józef Świder – Muzyka na instrumenty dęte

W muzyce polskiej nazwisko Józefa Świdra zostało nierozerwalnie związane z muzyką chóralną, choć kompozytor jest przecież twórcą 3 oper, szeregu dzieł kantatowo-oratoryjnych, 9 mszy, licznych pieśni, a także ponad 80 utworów instrumentalnych, w tym około 20 na instrumenty dęte.

0 Komentarzy

Project Hungarica

Duo op. 7 na skrzypce i wiolonczelę napisał Zoltán Kodály (1882–1967) w roku 1914. Jest to muzyka mistrzowska. Oba instrumenty ukazują całą pełnię ekspresyjną i techniczną.

0 Komentarzy

Beethoven – Sonaty op. 5, Wariacje WoO 45

Dzieła kameralne Ludwiga van Beethovena bez wątpienia należą do najważniejszych osiągnieć kompozytorskich w historii muzyki. Tym bardziej zadziwia fakt, że w polskiej fonografii znajdujemy niezwykle mało płyt poświęconych temu repertuarowi nagranych przez rodzimych artystów.

0 Komentarzy

Dream Lake

Poeta nasycił świat przyrody ludzkimi uczuciami, ujmując w lakonicznej formie całą gamę miłosnych doznań – od żartobliwie potraktowanego dramatu byka wzdychającego do przetacznika po pełne żaru wyznanie sikorki skierowane do anżeliki.

0 Komentarzy

Audite, gentes!

Melodie na psałterz polski Mikołaja Gomółki (wyd. 1580), zbiór 150 czterogłosowych utworów napisanych do poetyckiego przekładu Księgi Psalmów, dokonanego przez Jana Kochanowskiego, to jedno z najważniejszych dzieł kultury polskiej.

0 Komentarzy

Koniec treści

Nie ma więcej stron do załadowania