Namówiony przez profesora, albo z własnej inicjatywy, 25 listopada zaczął pisać kolejny kwartet smyczkowy. Ten swój pierwszy „studencki utwór”, a drugi na taką obsadę, ukończył 13 marca 1940 roku. Poświęcił go matce i siostrze, których los był mu nieznany.
Alfred Schnittke – autor trzech oper, dziesięciu symfonii, wielu dzieł koncertowych i kameralnych – miał
tożsamość złożoną i niejasną.
Muzyka baroku, twórczość początku wieku XX i… negro spirituals – ten różnorodny i pozornie niespójny repertuar jednoczy w atrakcyjną całość niepospolita postać Romana Maciejewskiego
Dla każdego muzyka i melomana odkrycie nowego dzieła to ogromna radość i satysfakcja.
Na płytę wieńczącą cykl Kwartetów smyczkowych Mieczysława Wajnberga, muzycy Kwartetu Śląskiego wybrali kwartety Pierwszy, Szesnasty i Siedemnasty.
Program niniejszej płyty przenika kilka wątków, które pozwalają słuchać jej na wiele różnych sposobów.
Siedemnaście pamiętnikowych wpisów przeplata się w tym scenicznym dziele z interludiami oznaczającymi upływający czas. Czas z kolei przedstawiony jest w sposób odpowiadający pojęciu i odczuciom energicznej młodej mężatki, zupełnie nienawykłej ani do domowych obowiązków, ani do długich godzin ciszy i samotności.
Zespół powstał z inicjatywy muzyków NFM Filharmonii Wrocławskiej i Orkiestry Symfonicznej Filharmonii w Szczecinie.
Wszyscy kompozytorzy, których utwory zostały zarejestrowane na niniejszej płycie, mieli swój twórczy wkład w kulturę salonową końca XVIII i początku XIX wieku w jej najlepszym wydaniu. Uczestniczyli w niej na różne sposoby: jako gospodarze, goście, wykonawcy lub kompozytorzy.
Swój pierwszy kwartet smyczkowy napisał jeszcze w Warszawie, w 1937 roku. W Związku Radzieckim, dokąd udało mu się uciec we wrześniu 1939 roku, tworzył kolejne, często nieomal seriami.