Marcin Leopolita – Musica Liturgica
WYKONAWCY:
Andrzej Kosendiak – dyrygent Wrocław Baroque Ensemble: Piotr Olech, Daniel Elgersma – kontratenory Maciej Gocman, Florian Cramer – tenory Tomáš Král, Jaromír Nosek – basy
Marcin Szelest – organy bazyliki św. Andrzeja Apostoła w Olkuszu
ROK WYDANIA: 02/2023
NR KATALOGOWY: ACD 314
KATEGORIA: muzyka chóralna/zespół wokalny
Oddajemy w Państwa ręce kolejny, dwunasty już album z muzyką staropolską, tym razem XVI-wieczną. Bezpośrednią inspiracją do jego nagrania było zaproszenie Wrocław Baroque Ensemble do Lwowa, Kijowa oraz Wilna jesienią 2021 roku. Włączyliśmy wówczas do programu koncertów fragmenty Missa Paschalis Marcina Leopolity, a także Liturgii Rekwialnej Mykoły Dyleckiego. Okazało się, że to właśnie kompozycja Leopolity wywoływała największe poruszenie wśród słuchaczy, szczególnie podczas koncertu w katedrze św. Aleksandra w Kijowie. Wtedy zapadła decyzja, by nagrać to dzieło, które także nas zachwyciło mistrzostwem kompozytorskim.
Z twórczości Leopolity zachowało się niewiele utworów, tak więc pomysł zarejestrowania Missa Paschalis szybko przekształcił się w projekt nagrania dzieł wszystkich tego kompozytora. Wszystkie zachowane kompozycje, poza mszą, przetrwały w postaci tabulatur organowych. Dlatego też zwróciłem się do Marcina Szelesta z prośbą o współpracę przy tym przedsięwzięciu oraz o wykonanie na organach dzieł Leopolity zachowanych w tabulaturach. W toku dyskusji nad kształtem płyty postanowiliśmy, że w drugiej części będzie miała ona formę liturgii; doboru utworów organowych niebędących dziełami Leopolity, a także ustalenia układu całości dokonał Marcin Szelest.
Płyta została zarejestrowana w Olkuszu, we wspaniałym akustycznie wnętrzu bazyliki św. Andrzeja Apostoła, gdzie znajdują się historyczne organy zbudowane w pierwszej połowie XVII wieku przez Hansa Hummla i Jerzego Nitrowskiego. W ten sposób przygotowywana przez nas kolekcja nagrań poświęconych muzyce I Rzeczypospolitej poszerzyła się o kolejnego twórcę i kolejny ośrodek, a także o wybitne dzieła polifonii renesansowej. Lwów, w którym urodził się Leopolita, a także do którego pod koniec życia powrócił, był wówczas niezwykle ważnym muzycznym centrum, leżącym na skrzyżowaniu różnych kultur i wyznań. Tym razem Wrocław Baroque Ensemble wystąpił w męskim składzie, co jest nawiązaniem do XVI-wiecznej tradycji wykonawczej.
Andrzej Kosendiak
Anonim
[1] Phantasia secundi toni2‘34
Marcin Leopolita
[2] [Introitus] de Commune Apostolorum: Mihi autem nimis honorati sunt amici tui Deus – Gloria Patri2‘52
[3] [Introitus in festo Pentecostes]: Spiritus Domini replevit orbem terrarum – Gloria Patri3‘48
[4] [Introitus in feria secunda infra Octavam Pentecostes]: Cibavit eos ex adipe frumenti Alleluia2‘08
Wacław z Szamotuł
[5] [Introitus] in die Apostolorum Petri et Pauli: Nunc scio vere – Gloria Patri4‘11
Marcin Leopolita
[6] Paduana [– Galliarda]*3‘21
[7] Resurgente Christo Domino4‘50
Anonim
[8] [Introitus in festo Paschae]: Resurrexi et adhuc tecum sum2‘12
Marcin Leopolita
[9] Missa Paschalis: Kyrie2‘21
[10] Missa Paschalis: Gloria4‘32
Francesco Maffon
[11] Fantasia [in d]*3‘20
Anonim
[12] Prosa de Resurrectione D[omini] N[ostri] J[esu] C[hristi]: Victimae Paschali – Agnus redemit oves – Dic nobis Maria – Tropus ad placitum – Credendum est magis5‘45
Marcin Leopolita
[13] Missa Paschalis: Credo8‘00
Francesco Maffon
[14] Fantasia [in g]*1‘59
Marcin Leopolita
[15] Missa Paschalis: Sanctus – Benedictus3‘34
[16] Missa Paschalis: Agnus Dei3‘28
Czas całkowity:59’03
*premiera fonograficzna