Mikołaj Dylecki WYKONAWCY: Andrzej Kosendiak – dyrygent Wrocław Baroque Ensemble Aldona Bartnik, Aleksandra Turalska – soprany Piotr Olech, Daniel Elgersma – kontratenory Maciej Gocman, Florian Cramer – tenory Volodymyr Andrushchak, Tomáš Král – basy ROK WYDANIA: 9/2024 NR KATALOGOWY. ACD 338 KATEGORIA: muzyka chóralna / zespół wokalny OPIS LISTA UTWORÓW POSŁUCHAJ OPIS Praca nad przygotowaniem tej płyty rozpoczęła się w 2019 roku, kiedy po raz pierwszy zetknąłem się z muzyką Mikołaja Dyleckiego – fragmenty jego Liturgii Rekwialnej wykonywaliśmy z Wrocław Baroque Ensemble w Kijowie. Wówczas wywarły na mnie duże wrażenie, co wraz z późniejszą pracą dyrygencką nad dziełami tego twórcy i kolejnymi koncertami umacniało we mnie poczucie, że mam do czynienia z wyjątkowym repertuarem. W twórczości Dyleckiego dochodzi bowiem do fascynującego spotkania Wschodu z Zachodem – język, liturgia i melodyka Kościoła wschodniego współgrają z zachodnimi technikami kompozytorskimi i stylami muzycznymi. Widoczne są wyraźne inspiracje polichóralnym stylem weneckim i stile concertato, często odcinki tutti przeplatają się z fragmentami figuracyjnymi w obsadzie solowej. Można dostrzec także elementy retoryki muzycznej…
Dance of Death WYKONAWCY: Lionel Sow – dyrygent Willard White – narrator Jan Krzeszowiec – flet Chór NFM ROK WYDANIA: 06/2024 NR KATALOGOWY. ACD 335 KATEGORIA: muzyka chóralna / zespół wokalny OPIS LISTA UTWORÓW POSŁUCHAJ OPIS Większość z nas, oddając się kontemplacji średniowiecznych przedstawień danse macabre, w których Śmierć prowadzi w korowodzie ludzi wszelkich stanów, nie zwraca uwagi na dźwiękową stronę alegorii. Jest ona jednak bardzo istotna – gdzie ma miejsce taniec, tam musi być i muzyka. Na najstarszych przedstawieniach, pochodzących z końca średniowiecza, to właśnie Śmierć gra na instrumencie. Co ciekawe, jest to instrument dęty, jak flet czy dudy, lub perkusyjny. W średniowieczu takie instrumentarium kojarzone było z diabłem (skrzypce są w tym kontekście atrybutem nowoczesnym). Wiedza o tym skojarzeniu pozwoliła historykom sztuki zrozumieć genealogię popularnego motywu. Pokrewieństwo ówczesnych wizerunków śmierci i diabła (do którego domeny należała tak cielesna czynność, jak taniec) tłumaczy dydaktyczną funkcję słynnej alegorii, która pojawiła się w Europie po epidemii dżumy w XIV wieku. W kontekście licznych przedstawień malarskich i tekstów literackich…
Prawykonanie Petite messe solennelle odbyło się 14 marca 1864 roku i jest ostatnim arcydziełem, które wyszło spod ręki Gioachina Rossiniego. W twórczości tego genialnego włoskiego kompozytora, zdominowanej przez dzieła operowe, muzyka religijna zachowywała zawsze stałą, choć dyskretną obecność.
Koncert Poulenca jest przede wszystkim utworem na smyczki (kotły pojawiają się w nim niezbyt często), powstał bowiem z myślą o małych prywatnych organach księżnej Edmond de Polignac i na jej zamówienie; jej też był dedykowany „z wyrazami najwyższego szacunku”. (…)
Oddajemy w Państwa ręce kolejny, dwunasty już album z muzyką staropolską, tym razem XVI-wieczną. Bezpośrednią inspiracją do jego nagrania było zaproszenie Wrocław Baroque Ensemble do Lwowa, Kijowa oraz Wilna jesienią 2021 roku.
Kompozycje Zuzanny Koziej w jej pierwszym monograficznym albumie oparte są na łacińskich tekstach liturgicznych i biblijnych, które kompozytorka
traktuje w uniwersalny sposób, kierując swoją twórczość zarówno do osób wierzących, jak i
niewierzących.
V Kwartet smyczkowy powstał jesienią 1945 roku. Wykonał go 17 maja 1947 roku w Moskwie Kwartet im. Beethovena, któremu został zadedykowany. Po latach kompozytor powrócił do tego Kwartetu
Zespół „Scandicus” zajmuje się wykonywaniem muzyki średniowiecznej, przede wszystkim wokalnej
Oddajemy w Państwa ręce album z kompozycjami Jacka Różyckiego, o którym wiemy, że był jedną z najbardziej znaczących postaci kapeli królewskich Jana II Kazimierza Wazy, Michała Korybuta Wiśniowieckiego, Jana III Sobieskiego oraz Augusta II Sasa.
Prezentujemy Państwu kolejną płytę z muzyką Pierwszej Rzeczypospolitej – wypełniają ją dzieła Mikołaja Zieleńskiego, jego Offertoria i Communiones wydane w Wenecji w 1611 roku.