Chagall na smyczki
Opium String Quartet
Agnieszka Marucha – violin
Anna Szalińska – violin
Magdalena Małecka-Wippich – viola
Olga Łosakiewicz-Marcyniak – cello
Jadwiga Rappé – alto
ROK WYDANIA: 02/2014
NR KATALOGOWY: ACD 195
KATEGORIA: muzyka kameralna
Marcin Trzęsiok
W mojej twórczości najczęściej inspirują mnie: poezja, literatura, muzyka innych kompozytorów oraz teatr. „Chagall” – IV Kwartet Smyczkowy to jeden z nielicznych utworów, które powstały pod wpływem kontaktów z malarstwem.
Muzyka kwartetu „Chagall” nie ilustruje obrazów artysty w sposób dosłowny. Ewokuje raczej ich nastroje, tematy, rytmy. W utworze nie mogło zabraknąć znanych i powtarzających się w twórczości malarza motywów, jak np.: para kochanków, cyrk, wojna czy zdarzenia z życia rosyjskich Żydów. Znalazły one w mojej muzyce swe przetworzone odbicie.
Poszczególne części utworu nawiązują do wyodrębnianych przez historyków sztuki okresów w życiu Marca Chagalla (początki w Rosji, pierwszy pobyt w Paryżu, rewolucja październikowa, drugi pobyt w Paryżu, a następnie w Ameryce, ostatnie lata w Paryżu). Choć moja muzyka nawiązuje do tych wydarzeń tylko pośrednio, w całkiem zresztą innej, achronologicznej kolejności, myślę, że te aluzje są dla słuchacza bardzo czytelne.
Piotr Moss
PIOTR MOSS
IV Kwartet smyczkowy Chagall
1. Andante 7:15
2. Allegro 6:34
3. Andantino 11:35
4. Allegro 6:07
5. Moderato drammatico 9:19
Le lien entre les jours na mezzosopran i kwartet smyczkowy
6. Andante 4:27
7. Intermède I 1:29
8. Andantino con malinconia 4:53
9. Intermède II 3:04
10. Larghetto 4:45
11. Epilogue 2:06
12. Dedykacja na kwartet smyczkowy 3:00
Czas: 64:44