Bach Romantique
WYKONAWCY:
Zbigniew Pilch – skrzypce
ROK WYDANIA: 06/2024
NR KATALOGOWY. ACD 337
KATEGORIA: muzyka solowa
Wielki postęp cywilizacyjny w I połowie XIX wieku niewątpliwie miał znaczący wpływ na mentalność społeczeństwa tamtego czasu. Ogromne możliwości, które otwierało wynalezienie maszyn parowych, pozwalały z dużym optymizmem patrzeć w przyszłość rozwoju ludzkości. Można mniemać, że dla ówczesnego człowieka teraźniejszość oraz przyszłość była ważniejsza niż spojrzenie wstecz. Ale jednocześnie rozwój archeologii, szeroko zakrojone badania nad pochodzeniem gatunków i człowieka, budzące się zainteresowanie sztuką dawnych wieków zaowocowały także fascynacją twórczością kompozytorów dawnych epok. W tym momencie dochodzimy do meritum naszych rozważań. W jaki sposób muzyk żyjący w I połowie XIX wieku zinterpretowałby utwór napisany sto kilkadziesiąt lat wcześniej? Czy starałby się dotrzeć do jak najbardziej przypuszczalnie zbliżonego wykonania zgodnego z oryginałem, czy zbudowałby raczej „gmach neobarokowy”, nawiązując do praktyki architektonicznej tamtych czasów?
Najlepszym rozwiązaniem w tym momencie byłoby wsiąść do wehikułu czasu, przenieść się do Lipska połowy XIX wieku oraz zaprzyjaźnić się z Ferdinandem Davidem. Skoro jednak takiej możliwości na razie jeszcze nie mamy, jedną z namiastek wehikułu, której możemy użyć, jest skrzypcowa transkrypcja Davida sześciu suit wiolonczelowych Johanna Sebastiana Bacha.
Zbigniew Pilch
Johann Sebastian Bach (1685–1750) Suity wiolonczelowe, BWV 1007‒1012 oprac. na skrzypce solo, wyd. ca 1866 ‒ Ferdinand David (1810‒1873)
CD 1 III Suita G-dur, BWV 1009 [23’10] [1] Prélude: Allegro 3’56 [2] Allemande: Moderato 3’57 [3] Corrente: Allegro 3’51 [4] Sarabande: Lento 3’55 [5] Loure I: Allegro & Loure II 3’42 [6] Gigue: Vivace 3’47
IV Suita B-dur, BWV 1010 [25’02] [7] Prélude: Allegro ma non troppo 3’57 [8] Allemande: Allegro 4’36 [9] Corrente: Allegro 4’00 [10] Sarabande: Lento 4’10 [11] Loure I: Allegro ma non troppo & Loure II 4’59 [12] Gigue: Allegro 3’18
V Suita g-moll, BWV 1011 [27’16] [13] Prélude: Adagio. Allegro 6’40 [14] Allemande: Moderato 5’46 [15] Corrente: Allegro 2’59 [16] Sarabande: Lento 4’07 [17] Gavotte I: Allegro & Gavotte II 5’20 [18] Gigue: Allegretto 2’21
Całkowity czas: 75’44
CD 2 I Suita D-dur, BWV 1007 [19’52] [1] Prélude: Allegro moderato 2’46 [2] Allemande: Allegro 4’46 [3] Corrente: Allegro 3’28 [4] Sarabande: Lento 2’48 [5] Minuetto I: Moderato & Minuetto II 4’12 [6] Gigue: Vivace 1’50
II Suita a-moll, BWV 1008 [20’22] [7] Prélude: Allegro 3’34 [8] Allemande: Moderato 3’30 [9] Corrente: Allegro 2’40 [10] Sarabande: Lento 4’52 [11] Minuetto I: Moderato & Minuetto II 2’56 [12] Gigue: Vivace 2’47
VI Suita D-dur, BWV 1012 [29’48] [13] Prélude: Allegro moderato 4’56 [14] Allemande: Lento 7’45 [15] Corrente: Allegro 4’05 [16] Sarabande: Lento 4’20 [17] Gavotte I: Allegro & Gavotte II 4’15 [18] Gigue: Vivace 4’25
Bonus track: [19] Grave z Sonaty a-moll na skrzypce solo, BWV 1003 (oprac. Ferdinand David) 5’07
Całkowity czas: 75’36