Skrzypce Szymanowskiego
Anna Górecka – fortepian
ROK WYDANIA: 2005
NR KATALOGOWY: ACD 077
KATEGORIA: muzyka kameralna
Dla Szymanowskiego skrzypce były najważniejszym z solowych instrumentów, obok fortepianu, który, jak u większości kompozytorów tego czasu, pełnił funkcję zasadniczego instrumentu warsztatowego. W medium fortepianowego brzmienia kształtował Szymanowski harmonię swojej muzyki, współbrzmieniowość, nową tonalność, polifonię, kontrapunkt, układy fakturalne. W medium skrzypiec zaś doświadczał melodii i barwy brzmienia w jej najsubtelniejszych niuansach. Skrzypce stanowią pierwszą i najważniejszą materię brzmieniową muzyki Szymanowskiego. „Gorąca fraza” skrzypiec – solowa, kameralna, zwielokrotniona w orkiestrze – jest czołowym znamieniem jego stylu indywidualnego. To zaś, czego Szymanowski nowatorsko dokonał w dziedzinie skrzypiec, przyrównać można jedynie – według trafnego spostrzeżenia Stanisława Leszczyńskiego – do osiągnięć Debussy´ego w zakresie muzyki fortepianowej.
W utworach skrzypcowych uderza nas szczególna bujność muzyki; cecha zresztą znamienna dla całej twórczości Szymanowskiego. A to znaczy, że muzyka, zrodzona z bogactwa i naporu inwencji, kształtowana jest fantazyjnie, asymetrycznie, rozwijana szeroko, kapryśna w narracji, zmienna w ruchu, tempie i rytmie. Jej linie melodyczne i kształty brzmieniowe są „secesyjnie” giętkie, wijące się, powłóczyste, „roślinne” – niby łodygi, gałęzie, pąki, liście, kwiaty… Że uwodzi nas ta muzyka zmysłowym przepychem dźwiękowego piękna, a stanem jej właściwym jest stały rozkwit – późnej wiosny, wczesnego lata… Jej piękno nam się wprost u-naocznia, utwór muzyczny staje się również jakby obrazem, rozfalowany, migotliwy w niuansach koloru, świetlisto-cieniowy… Frapująca jest ewolucja skrzypcowego idiomu Szymanowskiego od późnoromantycznej, rapsodycznej melodyjności Sonaty, do gorącego impresjonizmu Mitów…
Bohdan Pociej
Recenzje:
MusicWeb
KAROL SZYMANOWSKI (1882-1937)
Sonata d-moll na skrzypce i fortepian op. 9
1. Allegro moderato 9:38
2. Andantino tranquillo e dolce 6:44
3. Finale. Allegro molto, quasi presto 5:42
4. Kołysanka (La Berceuse d´Aitacho Enia) Op.52 5:25
5. Nokturn z op. 28 5:52
6. Pieśń Roksany 5:37
7. Taniec Harnasiów 6:43
8. Tarantella z op. 28 5:58
Mity op. 30
9. Źródło Aretuzy 6:03
10. Narcyz 7:33
11. Driady i Pan 8:33
Czas: 74:13