Wybór utworów nagranych na tej płycie został głęboko przemyślany. Z całej listy kompozycji napisanych na przeróżne składy (od solowego do symfonicznego), które oddają moją estetykę i wrażliwość, musiałem ograniczyć się siłą rzeczy tylko do dzieł napisanych na skrzypce z fortepianem, z jednym solowym wyjątkiem.
Dwa kwartety smyczkowe (1980, 2019), a także Trio na skrzypce, klarnet i fortepian (2003), to utwory szczególnie ważne w kameralnym rozdziale twórczości Eugeniusza Knapika, kompozytora dziś zapewne bardziej znanego z monumentalnych dzieł wokalno-instrumentalnych – scenicznych i niescenicznych.
Małgorzata Malke w swej interpretacji Fantazji zaprasza słuchaczy w podróż do XVIII-wiecznej
Polski, którą Telemann niejednokrotnie odwiedzał, czerpiąc inspiracje z polskiej muzyki ludowej.
Namówiony przez profesora, albo z własnej inicjatywy, 25 listopada zaczął pisać kolejny kwartet smyczkowy. Ten swój pierwszy „studencki utwór”, a drugi na taką obsadę, ukończył 13 marca 1940 roku. Poświęcił go matce i siostrze, których los był mu nieznany.
Alfred Schnittke – autor trzech oper, dziesięciu symfonii, wielu dzieł koncertowych i kameralnych – miał
tożsamość złożoną i niejasną.
Muzyka baroku, twórczość początku wieku XX i… negro spirituals – ten różnorodny i pozornie niespójny repertuar jednoczy w atrakcyjną całość niepospolita postać Romana Maciejewskiego
Dla każdego muzyka i melomana odkrycie nowego dzieła to ogromna radość i satysfakcja.
Na kolejną płytę z cyklu Kwartetów smyczkowych Mieczysława Wajnberga, muzycy Kwartetu Śląskiego wybrali kwartety Pierwszy, Szesnasty i Siedemnasty.
Program niniejszej płyty przenika kilka wątków, które pozwalają słuchać jej na wiele różnych sposobów.
Siedemnaście pamiętnikowych wpisów przeplata się w tym scenicznym dziele z interludiami oznaczającymi upływający czas. Czas z kolei przedstawiony jest w sposób odpowiadający pojęciu i odczuciom energicznej młodej mężatki, zupełnie nienawykłej ani do domowych obowiązków, ani do długich godzin ciszy i samotności.