Moniuszko Śpiewany Inaczej
Agnieszka Franków-Żelazny – dyrygent
Chóry Projektu Akademia Chóralna – Śpiewająca Polska
NFM Orkiestra Leopoldinum
Paulina Boreczko-Wilczyńska – sopran [5,6,9,11,13]
Aleksandra Sosna – alt [6,11,13]
Sebastian Mach – tenor [5,10,13]
Jerzy Butryn – bas-baryton [6,12,13]
Katarzyna Neugebauer-Jastrzębska – fortepian
ROK WYDANIA: 03/2020
NR KATALOGOWY: ACD 265
KATEGORIA: orkiestra kameralna, muzyka choralna/zespol wokalny
Moniuszko komponował zarówno krótkie piosenki zwrotkowe, przeznaczone dla amatorów o ograniczonych możliwościach wykonawczych, jak i wieloczęściowe utwory balladowe, tworzone z myślą o śpiewakach zawodowych. Według opinii Stefana Kisielewskiego:
„Trafił nie tylko do szlacheckich dworków czy mieszczańskich domów, ale też «pod strzechy»”. A że był doskonałym melodystą, jego pieśni „weszły w krew społeczeństwa, stały się składową częścią klimatu, atmosfery, stylu polskiego życia […]”. Tym samym Moniuszko zatarł granicę między sztuką elitarną a popularną, tzn. atrakcyjną dla szerszego grona odbiorców. Żadne z jego dzieł nie straciło przy tym walorów artystycznych.
Podobna idea przyświeca projektowi Akademia Chóralna, którego celem jest rozpowszechnianie śpiewu, w tym przede wszystkim śpiewu zbiorowego, mającego nie tylko wartość artystyczną, ale przynoszącego również korzyści psychologiczne i społeczne. Tym razem na warsztat zostały wzięte najbardziej znane melodie Stanisława Moniuszki. Roman Ilia Drozd przetworzył je na język współczesny, zdecydowanie bliższy młodym wykonawcom i odbiorcom. Powstał zatem zbiór niezwykłych utworów zaczerpniętych z moniuszkowskich oper, Sonetów krymskich i Śpiewników domowych, napisanych do słów wybitnych polskich poetów. W nowym opracowaniu zostały przeznaczone na głosy solowe, chóry jednorodne, fortepian, orkiestrę smyczkową oraz instrumenty perkusyjne z elementami body percussion.
Współczesne opracowanie znanych od niemal dwóch wieków melodii tchnęło w nie nowe życie i nadało im zupełnie inną energię. O tym, jak wiele wzbudzają pozytywnych emocji wśród publiczności i zaangażowania ze strony młodych wykonawców, miałam okazję przekonać się podczas jednego z koncertów, w którym, oprócz solistów i NFM Orkiestry Leopoldinum pod dyrekcją Agnieszki Franków-Żelazny, udział wzięło kilkanaście chórów dziecięcych i młodzieżowych. Tę samą energię i radość muzykowania odnajdą Państwo w niniejszym nagraniu Moniuszko inaczej śpiewany.
Agata Adamczyk
STANISŁAW MONIUSZKO (1819–1872)
opracowanie Roman I. Drozd
1. Krakowiaczek 2:15
2. Chochlik 2:21
3. Kum i kuma 3:08
4. Kozak 5:57
5. Prząśniczka 2:32
6. Dziad i baba 4:27
7. Ruina (Bakczysaraj) 3:57
8. Jak lilija, co rozwija 2:43
9. Modlitwa w kościółku 5:54
10. Szumią jodły na gór szczycie 5:52
11. Spod igiełek kwiaty rosną 4:56
12. Ten zegar stary 4:02
13. Mazur 6:01
Czas: 54:05