Józef Świder - Muzyka na instrumenty dęte
Maria Grochowska – flet
Piotr Pyc – obój
Roman Widaszek – klarnet
Marek Barański – fagot
Mariusz Ziętek – róg
Eugeniusz Knapik – fortepian
Wanda Palacz – gitara
ROK WYDANIA: 02/2017
: ACD 228
KATEGORIA: muzyka kameralna
W muzyce polskiej nazwisko Józefa Świdra zostało nierozerwalnie związane z muzyką chóralną, choć kompozytor jest przecież twórcą 3 oper, szeregu dzieł kantatowo-oratoryjnych, 9 mszy, licznych pieśni, a także ponad 80 utworów instrumentalnych, w tym około 20 na instrumenty dęte. Spośród tych ostatnich wiele powstało z myślą o konkretnych wykonawcach – znakomitych muzykach katowickiej NOSPR (wcześniej WOSPR) i Filharmonii Śląskiej, zwykle też wykładowcach katowickiej Akademii Muzycznej (dawnej PWSM), prywatnie zaś przyjaciołach kompozytora.
Wychowanek klasy kompozycji profesora Bolesława Woytowicza w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Katowicach (dyplom w 1955 roku) inaczej niż jego przyjaciele z lat studiów: Henryk Mikołaj Górecki, Wojciech Kilar czy nieco starszy Witold Szalonek, nigdy nie wdał się w flirt z muzyczną awangardą – i tym samym też oszczędzona mu była trudna droga powrotu „ku sobie”. Z natury romantyk, lecz z silnie zakorzenioną potrzebą klasycznego ładu, pozostał Świder wierny idiomowi muzycznego neoklasycyzmu o romantyczno-lirycznym zabarwieniu, który jednak stanowił czasem punkt wyjścia dla niezwykłych nieraz ekskursów i przybierał nierzadko zaskakujący kształt. Muzyka Świdra, jak trafnie to określiła Jolanta Szulakowska-Kulawik w swojej monografii twórczości kompozytora, to „muzyka, która czekała na postmodernizm”. Właśnie tak: nie „muzyka postmodernistyczna”, lecz „muzyka, która czekała na postmodernizm”. Dopiero bowiem dziś, w czasach „ponowoczesności” – z perspektywy nieraz jakże jałowych „osiągnięć” awangardowej moderny – właściwie odebrać możemy smak muzyki, która powstawała w zgodzie z własnym „ja”. Oto więc niezwykły hommage: kolejne już pokolenie śląskich muzyków – wśród nich wychowankowie wspomnianych tu „równych, poczciwych gości” – prezentuje kolekcję wybranych kameralnych utworów Józefa Świdra.
Stanisław Kosz
JÓZEF ŚWIDER (1930–2014)
Miniatury liryczne na flet, obój, klarnet, róg i fagot (1975)
1. I. Larghetto 0:44
2. II. Allegro 2:02
3. III. Andante 2:16
4. IV. Animato 1:46
5. V. Lento 2:33
6. VI. Allegretto 1:38
7. VII. Larghetto 1 . 17
8. Allegretto na flet i fortepian (1952) 7:38
9. Scherzo na flet i gitarę (2007) 5:15
10. Andante na obój i fortepian (1951) 5:15
11. Improwizacja na klarnet i fortepian (1991) 7:53
Sonata na fagot i fortepian (1954)
12. I. Allegro con spirito 3:30
13. II. Andante 3:25
14. III. Tempo di menuetto 2:09
15. IV. *** 4:29
Mini-Quintetto na flet, obój, klarnet, róg i fagot (1993/2005)
16. Studio 1:55
17. Sentimentale 3:19
18. Intrada e Fugato 3:34
19. Cantabile 2:08
20. Imitazione 1:22
21. Polonez 2:04
22. Scherzo finale 2:18
Czas: 68:53