Different Things
Grzegorz Skrobiński – fortepian
ROK WYDANIA: 06/2017
NR KATALOGOWY: ACD 235
KATEGORIA: muzyka kameralna
Korngold, Rota, Sznitke, Glass – cztery różne osobowości twórcze. Każdy z tych kompozytorów działał w diametralnie innych warunkach; okoliczności ich życia, a przez to też podejmowane artystyczne wybory, porównywalne nie są. Korngolda i Nino Rotę łączyć może wczesny debiut kompozytorski – obaj byli cudownymi dziećmi. Szukanie analogii w życiorysach Alfreda Sznitkego i Philipa Glassa spaliłoby na panewce.
Jest jednak inny wspólny mianownik dla ich dorobku – wszyscy z wielkim powodzeniem komponowali muzykę filmową. Korngold kodyfikował jej nowoczesne, do dziś obowiązujące kanony. Bez Nino Roty trudno wyobrazić sobie arcydzieła Federica Felliniego. Alfred Sznitke odnalazł w przestrzeni X Muzy krainę względnej swobody twórczej, Philip Glass – platformę dla sztuki ambitnie niesztampowej, stojącej w opozycji do głównego muzycznego nurtu ostatnich dekad
XX i pierwszych XXI wieku. Wystarczający to powód, by zestawić ich niefilmowe kompozycje na skrzypce i fortepian? Jeśli nie, to można wskazać inny – każdy z tych czterech utworów we właściwy sobie sposób prowadzi dialog z przeszłością.
RICH WOLFGANG KORNGOLD (1897–1957)
Cztery utwory z „Wiele hałasu o nic” op. 11 na skrzypce i fortepian
1. Mädchen im Brautgemach 3:25
2. Holzapfel und Schlehwein (Marsch der Wache) 2:37
3. Gartenszene 6:16
4. Mummenschanz (Hornpipe) 2:12
NINO ROTA (1911–1979)
Sonata G-dur na skrzypce i fortepian
5. Allegretto cantabile con moto 7:12
6. Largo sostenuto 4:03
7. Allegro assai moderato – Tempo vivace 5:12
ALFRED SCHNITTKE (1934–1998)
Suita w dawnym stylu na skrzypce i fortepian
8. Pastorale 3:32
9. Ballet 2:19
10. Minuet 3:38
11. Fugue 2:23
12. Pantomime 4:00
PHILIP GLASS (*1937)
Sonata na skrzypce i fortepian
13. I. 7:39
14. II. 8:32
15. III. 7:00
Czas: 70:37