Ysaye Impressions
ROK WYDANIA: 04/2010
NR KATALOGOWY: ACD 147
KATEGORIA: muzyka solowa
Zbiór sześciu Sonat na skrzypce solo op. 27 wyrasta pośród innych kompozycji Eugène’a Ysaÿe’a na jedno z jego największych twórczych dokonań. Impulsem do stworzenia tego pod wieloma względami bezprecedensowego cyklu stał się Bachowski recital młodego węgierskiego skrzypka, Josepha Szigetiego. W dość krótkim czasie, podczas lipcowych dni 1923 roku spędzanych na belgijskim wybrzeżu, utwory zyskały swój ostateczny kształt, a każda z Sonat została zadedykowana innemu młodemu wirtuozowi skrzypiec. Opus 27 stało się wielkim hołdem złożonym muzyce Jana Sebastiana Bacha (wprost nawiązując do idei Sonat i Partit na skrzypce solo), przemawiającym oczywiście nowoczesnym językiem XX wieku. Technika skrzypcowa zdaje się wskazywać graniczne możliwości instrumentu, inwencja tonalna i harmoniczna, wyzwolona z ograniczeń systemu dur-moll, zachwyca oryginalnością i nietuzinkowością, a forma (od jednej do czterech części) kojarzy się ze swobodnym żywiołem improwizacji. Wszystkie te aspekty, skojarzone ze sobą, tworzą organiczny stop cech, zapewniający Sonatom op. 27 absolutną wyjątkowość, decydując o rozpoznawalności każdej z osobna już po wybrzmieniu pierwszych dźwięków. Co ważniejsze, żadnego z modeli, użytego w poszczególnych Sonatach, kompozytor nie powtarza. Być może zaważyła na takim podejściu idea dedykacji utworów muzykom o cechach wybitnie indywidualnych, innymi słowy – chęć stworzenia wyraźnie różniących się portretów sześciu skrzypków. To, co łączy, staje się na wyższym poziomie wielkim autoportretem ich twórcy. Tak zresztą postrzegał Sonaty op. 27 Joseph Szigeti – jako rodzaj próby zapisu „nieuchwytnego stylu gry” samego Ysaÿe’a. W porównaniu z innymi jego kompozycjami, Sonaty rzeczywiście świadczą o niezwykłej inwencji twórczej i wizjonerskim sposobie myślenia o grze skrzypcowej.
Marcin Majchrowski
(Polskie Radio)
Recenzje:
MusicWeb
EUGÈNE YSAŸE (1858 – 1931)
Sonaty na skrzypce solo op. 27
I Sonata g-moll
1. Grave. Lento assai 4:25
2. Fugato. Molto moderato 4:29
3. Allegretto poco scherzoso. Amabile 4:39
4. Finale con brio. Allegro fermo 2:52
II Sonata a-moll
5. Obsession: Prelude. Poco vivace 2:36
6. Malinconia: Poco lento 2:43
7. Danse des ombres: Sarabande. Lento 4:20
8. Les Furies: Allegro furioso 3:14
III Sonata d-moll
9. Ballade: Lento molto sostenuto – Molto moderato quasi lento – Allegro in tempo giusto e con bravura – Tempo poco più vivo e ben marcato 7:20
IV Sonata e-moll
10. Allemande. Lento maestoso 5:22
11. Sarabande. Quasi lento 3:13
12. Finale. Presto ma non troppo 3:13
V Sonata G-dur
13. L’Aurore: Lento assai 3:38
14. Danse rustique: Allegro giocoso molto moderato – Moderato amabile – Tempo primo – Poco più mosso 5:18
VI Sonata E-dur
15. Allegro giusto non troppo vivo – Allegretto poco scherzando – Allegro. Tempo primo 7:01
Czas: 65:01