Witold Lutosławski - Opera omnia 07
WYKONAWCY:
Chór Chłopięcy NFM
Izabela Polakowska-Rybska – przygotowanie chóru
Małgorzata Podzielny – dyrektor artystyczny
Magdalena Maj – asystent dyrektora artystycznego
Lutosławski Quartet
LutosAir Quintet
Instrumentaliści NFM Filharmonii Wrocławskiej
ROK WYDANIA: 05/2018
NR KATALOGOWY: ACD 242
KATEGORIA: muzyka chóralna/zespół wokalny
Witold Lutosławski Opera omnia to realizowana od kilku lat przez Narodowe Forum Muzyki i CD Accord wyjątkowa seria wydawnicza, w ramach której nagrywane są dzieła wszystkie Witolda Lutosławskiego. Kolejna, siódma część serii zawiera piosenki dla dzieci tego wybitnego polskiego kompozytora w wykonaniu Chóru Chłopięcego NFM, Lutosławski Quartet, LutosAir Quintet i instrumentalistów NFM pod dyrekcją Andrzeja Kosendiaka. Do płyty zostały dołączone m.in. teksty piosenek oraz nuty z linią melodyczną.
„Pytał kiedyś – półżartem i całkiem serio – historyk sztuki Jacek Woźniakowski, czy artyście wolno się żenić. Można pójść o krok dalej i spytać, czy artyście wolno mieć dzieci — „a już kiedy one są“, to co z tego wynika dla sztuki. […]
Podobnie jak piosenki z obszaru muzyki popularnej, twórczość dla dzieci wiąże się z Polskim Radiem, głównym w latach powojennych inkubatorem twórczości muzycznej wszelkiego rodzaju. Radio było oczywiście państwowe, jak niemal wszystko w ówczesnej Polsce „Ludowej“. Państwowe były nawet dzieci. Nie znajdziemy jednak w tekstach ani politycznych plakatówek, ani natrętnej dydaktyki; w ogóle poza Słomkowym łańcuszkiem, czyli popularnym wykładem na temat wielorakiej użyteczności… słomy, dydaktyki w tych tekstach nie ma prawie wcale. Jest napomnienie, by żywe stworzenia, ptaki zwłaszcza, traktować dobrze. (Ale już owady nadają się tylko na ptasią kolację). Jest trochę absurdalnego humoru, garść mikroscenek czy portrecików, sporo delikatnego, nieco bladego liryzmu, czasem – zwłaszcza u Tuwima – przetykanego zmyślnym humorystycznym konceptem, jak w poincie piosenki o Rzeczce. Nie ma biało-czarnych charakterów ani jasnego triumfu Dobra nad Złem: romantyczny, ale egocentryczny pan Słowik ograniczy się do krótkich przeprosin; skłócone jarzyny wylądują w zupie niezależnie od tego, co zrobiły, a ptasie plotki kulminują w iście gombrowiczowskiej „kupie“. […]
Kursuje wśród artystów piszących dla dzieci powiedzenie, że ich fach wymaga jeszcze większej pracy i talentu niż twórczość dla dorosłych, „bo dziecko jest odbiorcą wymagającym i nie znosi fałszu“. To prawda częściowa. Z jednej strony – jak mówi Danton u Büchnera – „pijani, dzieci i wariaci mówią prawdę“, z drugiej – dzieci, zwłaszcza w instytucjonalnych ramach, potrafią dla świętego spokoju udawać zainteresowanie i nieźle zgrywać. […]
Maksyma „tak jak dla dorosłych, tylko lepiej“ jest zatem ważna. Lutosowe miniaturki trzeba wykonać z nieskazitelną, może nawet nadwyrazistą dykcją, więcej niż spójną intonacją, z idealnym uchwyceniem rytmu i akcentu, czujnie różnicując harmoniczne odchylenia i zabarwienia. Trzeba znaleźć sposób na voice acting, nienachalnie, ale dobitnie uwypuklić głosy postaci, dobrze osadzić pointę, a z drugiej strony – nie przesadzać z „efektami“. (Przyda się muzyk znający retorykę, może właśnie spec od baroku?) No i jak ognia należy unikać wrażenia – częstego, niestety, zwłaszcza wśród chórów dziecięcych – że wszystko, co się śpiewa, jest bardzo smutne. Trudne zadanie, ale powinno się opłacić. […].”
Fragment eseju Lutos dzieckiem podszyty Rafała Augustyna, zamieszczonego w booklecie płyty..
Rafał Augustyn
WITOLD LUTOSŁAWSKI (1913-1994)
1. Idzie nocka [na głos i orkiestrę kameralną] 1:19
2. Śpijże, śpij [na głos i orkiestrę kameralną] 2:51
Wiosna – cztery pieśni dziecięce na głos i orkiestrę kameralną
3. Już jest wiosna 2:22
4. Jak warszawski woźnica 1:09
5. Piosenka o złotym listku 2:08
6. Majowa nocka 3:15
7. Muszelka [na głos i orkiestrę kameralną] 2:10
8. Srebrna szybka [na głos i orkiestrę kameralną] 1:19
Piosenki dziecinne na głos i zespół instrumentalny
9. Taniec 0:54
10. Rok i bieda 2:14
11. Kotek 1:46
12. Idzie Grześ 1:13
13. Rzeczka 2:03
14. Ptasie plotki 0:45
Słomkowy łańcuszek i inne dziecinne utwory na sopran, mezzosopran, flet, obój, 2 klarnety i fagot
15. Wstęp instrumentalny 0:37
16. Chałupeczka niska 0:30
17. Była babuleńka 1:00
18. Co tam w lesie huknęło 0:55
19. W polu grusza stała 1:07
20. Rosła kalina 1:36
21. Chciało się Zosi jagódek 0:54
Słomkowy łańcuszek
22. Dzieci 1:01
23. Studzienka 0:26
24. Krzak róży 0:30
25. Pies 0:20
26. Kwiatek 0:24
27. Krowa 0:32
28. Zakonczenie 0:42
29. Spóźniony słowik 2:19
30. O Panu Tralalińskim 2:31
31. Warzywa 1:37
32. Trudny rachunek 2:52
33. Wróbelek 1:11
34. Pióreczko 1:53
Czas: 49:17