Stanisław Sylwester Szarzyński
Wrocław Baroque Ensemble
Andrzej Kosendiak – dyrygent
ROK WYDANIA: 11/2019
NR KATALOGOWY: ACD 261
KATEGORIA: muzyka chóralna/zespół wokalny, orkiestra kameralna
Znany dziś korpus dzieł Stanisława Sylwestra Szarzyńskiego obejmuje dziesięć utworów, których wysoka jakość i atrakcyjność brzmieniowa stawia ich twórcę w rzędzie najwybitniejszych polskich kompozytorów epoki baroku. (…)
Nie są znane żadne dokumenty archiwalne odnoszące się do postaci Szarzyńskiego ani autografy jego dzieł. Żył najprawdopodobniej w ostatnich dekadach XVII wieku, natomiast daty jego urodzin i śmierci oraz miejsce lub miejsca jego działalności są niemożliwe do ustalenia. (…)
Niemal wszystkie zachowane kompozycje Stanisława Sylwestra Szarzyńskiego są utrzymane w nurcie seconda pratica i ukształtowane według typowej dla drugiej połowy XVII wieku zasady koncertowania. Jedynym, ale znaczącym wyjątkiem jest Missa septem dolorum Beatae Mariae Virginis, dotychczas niewydana i nienagrywana.(…)
Solowe koncerty kościelne Szarzyńskiego operują typową dla jego epoki obsadą z towarzyszeniem dwojga skrzypiec i basso continuo, charakteryzują się jednak różnorodnością ukształtowań formalnych. Najbardziej mozaikowo zbudowany jest sopranowy koncert Veni Sancte Spiritus, stanowiący umuzycznienie słów sekwencji na Zesłanie Ducha Świętego.(…)
Tenorowy koncert Pariendo non gravaris i altowy Quam felix curia to z kolei regularne formy czteroodcinkowe składające się z cząstek na przemian wolnych i szybkich. Szarzyński eksperymentuje w nich z użyciem „nowych” tonacji, wykraczających daleko poza tradycyjny system wywodzący się z kościelnych modi: pierwszy z nich napisany jest w tonacji cis-moll, drugi zaś w b-moll. (…)
Inny solowy koncert kościelny, Ave Regina, dotychczas dostępny w odrębnym wydaniu, był w łowickim rękopisie ostatnią częścią Completorium Szarzyńskiego. Cykl ten stanowi muzyczne ujęcie czterech psalmów, hymnu Te lucis ante terminum i kantyku Nunc dimittis, po których, zgodnie z wymogami liturgicznymi, następuje antyfona maryjna. Cały cykl przeznaczony jest na cztery głosy wokalne, dwoje skrzypiec i continuo. (…)
Jednoczęściowym, ale szeroko rozbudowanym utworem jest opracowanie tekstu Litanii Loretańskiej, które w kopii łowickiej nosiło tytuł Litania cursoria – polsko-łacińska hybryda, odwołująca się być może do cursus marianus, tzw. małego oficjum ku czci Matki Bożej. (…)
Ad hymnos ad cantus jest zwartą kompozycją na pięć głosów wokalnych z towarzyszeniem instrumentów, napisaną w formie koncertu ritornelowego (zwanego również rondowym). Ritornel ten, utrzymany w fakturze homorytmicznej i obsadzie tutti, prezentowany jest dwukrotnie w pełnej postaci, a jego końcowe takty służą również za powracający „refren” w mozaikowo zbudowanym odcinku „Agite ergo”. (…)
Jedyny utwór instrumentalny Szarzyńskiego, Sonata na dwoje skrzypiec i basso pro organo, to jednocześnie jedyny zachowany zabytek polskiej muzyki instrumentalnej z drugiej połowy XVII wieku. (…)
Marcin Szelest
STANISŁAW SYLWESTER SZARZYŃSKI (koniec XVII w.)
CD 1
Completorium
1. Cum invocarem 3:55
2. In te Domine speravi 2:52
3. Qui habitat 3:47
4. Ecce nunc benedicite Dominum 3:37
5. Te lucis ante terminum 2:39
6. Nunc dimittis 3:48
7. Ave Regina 2:52
8. Pariendo non gravaris 5:43
9. Veni Sancte Spiritus 7:22
10. Quam felix curia 5:31
11. Jesu spes mea 4:53
12. Ad hymnos ad cantus 4:43
czas całkowity: 53:14
CD 2
1. Sonata a due violini con basso pro organo 5:42
2. Litania cursoria 15:48
Missa septem dolorum Beatae Mariae Virginis*
3. Praeludium primi toni** 1:25
4. Introitus 2:23
5. Kyrie 1:02
6. Gloria in excelsis Deo (incipit) – Preambulum 3** 0:30
7. Gratias agimus tibi 2:03
8. Praeludium** 0:18
9. Quoniam tu solus sanctus 1:14
10. Preambulum 4** 0:20
11. Offertorium 1:44
12. Sanctus 1:41
13. Benedictus 0:49
14. Agnus Dei 1:07
15. Communio 1:15
16. Planctus de Beata Maria Virgine 1:46
17. Gloria in excelsis Deo 3:03
czas całkowity: 42:37
* Światowa premiera nagrania
** Anonim, Warszawska tabulatura organowa, XVII w.
Rekonstrukcja partii głosu najwyższego (altus) w Missa septem dolorum – Marcin Szelest
Czas: 95:51