Mieczysław Wajnberg – Kwartety smyczkowe vol. 5
Na kolejną płytę z cyklu Kwartetów smyczkowych Mieczysława Wajnberga, muzycy Kwartetu Śląskiego wybrali kwartety Pierwszy, Szesnasty i Siedemnasty.
Na kolejną płytę z cyklu Kwartetów smyczkowych Mieczysława Wajnberga, muzycy Kwartetu Śląskiego wybrali kwartety Pierwszy, Szesnasty i Siedemnasty.
Program niniejszej płyty przenika kilka wątków, które pozwalają słuchać jej na wiele różnych sposobów.
Siedemnaście pamiętnikowych wpisów przeplata się w tym scenicznym dziele z interludiami oznaczającymi upływający czas. Czas z kolei przedstawiony jest w sposób odpowiadający pojęciu i odczuciom energicznej młodej mężatki, zupełnie nienawykłej ani do domowych obowiązków, ani do długich godzin ciszy i samotności.
Dwie osoby – tyle wystarczy do ciekawej i inspirującej rozmowy. Dwa instrumenty to też najmniejszy możliwy zespół – dialog między nimi jest z natury czymś intymnym i wyjątkowym.
Zespół powstał z inicjatywy muzyków NFM Filharmonii Wrocławskiej i Orkiestry Symfonicznej Filharmonii w Szczecinie.
Wszyscy kompozytorzy, których utwory zostały zarejestrowane na niniejszej płycie, mieli swój twórczy wkład w kulturę salonową końca XVIII i początku XIX wieku w jej najlepszym wydaniu. Uczestniczyli w niej na różne sposoby: jako gospodarze, goście, wykonawcy lub kompozytorzy.
Swój pierwszy kwartet smyczkowy napisał jeszcze w Warszawie, w 1937 roku. W Związku Radzieckim, dokąd udało mu się uciec we wrześniu 1939 roku, tworzył kolejne, często nieomal seriami.
Dwie osoby – tyle wystarczy do ciekawej i inspirującej rozmowy. Dwa instrumenty to też najmniejszy możliwy zespół – dialog między nimi jest z natury czymś intymnym i wyjątkowym.
Każdy z kompozytorów przywołanych na tej płycie wstąpił na chwilę w ów świat ”prawdziwej muzyki”, chociaż każdy uczynił to w sobie właściwy, osobisty sposób.
Utwory Marais’go zarejestrowane na niniejszym nagraniu pochodzą z trzech różnych zbiorów. W każdym przypadku, zgodnie z ówczesną praktyką wykonawczą, o ostatecznym kształcie brzmieniowym zadecydowali sami muzycy, dokonując zarówno wyboru części, jak i obsady partii continuo.