Musica libera
Program niniejszej płyty przenika kilka wątków, które pozwalają słuchać jej na wiele różnych sposobów.
Program niniejszej płyty przenika kilka wątków, które pozwalają słuchać jej na wiele różnych sposobów.
Siedemnaście pamiętnikowych wpisów przeplata się w tym scenicznym dziele z interludiami oznaczającymi upływający czas. Czas z kolei przedstawiony jest w sposób odpowiadający pojęciu i odczuciom energicznej młodej mężatki, zupełnie nienawykłej ani do domowych obowiązków, ani do długich godzin ciszy i samotności.
Dwie osoby – tyle wystarczy do ciekawej i inspirującej rozmowy. Dwa instrumenty to też najmniejszy możliwy zespół – dialog między nimi jest z natury czymś intymnym i wyjątkowym.
Zespół powstał z inicjatywy muzyków NFM Filharmonii Wrocławskiej i Orkiestry Symfonicznej Filharmonii w Szczecinie.
Wszyscy kompozytorzy, których utwory zostały zarejestrowane na niniejszej płycie, mieli swój twórczy wkład w kulturę salonową końca XVIII i początku XIX wieku w jej najlepszym wydaniu. Uczestniczyli w niej na różne sposoby: jako gospodarze, goście, wykonawcy lub kompozytorzy.
Swój pierwszy kwartet smyczkowy napisał jeszcze w Warszawie, w 1937 roku. W Związku Radzieckim, dokąd udało mu się uciec we wrześniu 1939 roku, tworzył kolejne, często nieomal seriami.
Dwie osoby – tyle wystarczy do ciekawej i inspirującej rozmowy. Dwa instrumenty to też najmniejszy możliwy zespół – dialog między nimi jest z natury czymś intymnym i wyjątkowym.
Każdy z kompozytorów przywołanych na tej płycie wstąpił na chwilę w ów świat ”prawdziwej muzyki”, chociaż każdy uczynił to w sobie właściwy, osobisty sposób.
Utwory Marais’go zarejestrowane na niniejszym nagraniu pochodzą z trzech różnych zbiorów. W każdym przypadku, zgodnie z ówczesną praktyką wykonawczą, o ostatecznym kształcie brzmieniowym zadecydowali sami muzycy, dokonując zarówno wyboru części, jak i obsady partii continuo.
Equilibrium String Quartet prezentuje na płycie pierwsze nagranie Trzech kwartetów op. 8 Józefa Elsnera.