Krzysztof Herdzin – Requiem
WYKONAWCY:
Olga Pasiecznik (Pasichnyk) – sopran
Andrzej Lampert – tenor
Kamil Zdebel – baryton
Chór Filharmonii Narodowej
Bartosz Michałowski – dyrektor chóru
Orkiestra Polskiego Radia w Warszawie
Krzysztof Herdzin – dyrygent
ROK WYDANIA: 03/2024
NR KATALOGOWY. ACD 333
KATEGORIA: muzyka oratoryjno-kantanowa
Głęboko wierzę, że refleksja nad śmiercią i ulotnością życia pomaga nam odnaleźć jego sens. Tylko kontemplacja i akceptacja śmierci mogą przynieść spokój umysłu i ducha. To właśnie kontemplacja pomaga nam zmienić obraz śmierci, nadać jej głębszy sens i przygotować się na jej nadejście. Przejście do innego wymiaru – życia wiecznego – odbieram jako naturalny krok dla każdego chrześcijanina.
Dlatego właśnie o zmarłych opowiadam w nastroju kontemplatywnym, pełnym nadziei, optymizmu i miłości.
Pisząc moje Requiem, świadomie zrezygnowałem z części Dies irae, która – zgodnie ze znaczeniem tytułu: „Dzień gniewu” – jest przepełnioną bólem i cierpieniem, krwawą, apokaliptyczną wizją sądu ostatecznego. Z kolei część Kyrie eleison po konsultacji z teologiem zbudowałem dość nietypowo, traktując ją jako radosne powitanie zmartwychwstałego Jezusa, zwycięskiego Króla, któremu dziękujemy i którego wielbimy za dokonane pojednanie. To triumfalna aklamacja hołdu i uwielbienia – taka, jaką była w oryginalnej liturgii, choć współcześnie w naszej tradycji to zawołanie nie jest rozumiane jako uwielbienie, lecz raczej jako błaganie o miłosierdzie, pełne powagi i smutku.
Krzysztof Herdzin
Krzysztof Herdzin (*1970)
REQUIEM
na sopran, tenor, baryton, chór i orkiestrę (2018)
[1] Introitus 5’16
[2] Kyrie eleison 4’53
[3] Graduale 4’07
[4] Offertorium 8’07
[5] Sanctus 6’30
[6] Pie Jesu 6’00
[7] Agnus Dei 6’32
[8] Libera me 6’26
[9] In paradisum 7’29
czas całkowity: 55’53
Światowa premiera fonograficzna