Polska Orkiestra Radiowa

Polska Orkiestra Radiowa

Historia Polskiej Orkiestry Radiowej sięga lat przedwojennych. W 1945 roku stanowisko dyrektora artystycznego zespołu objął Stefan Rachoń, skrzypek i dyrygent, kolejno po nim: Włodzimierz Kamirski, Jan Pruszak, Mieczysław Nowakowski. Za kadencji Tadeusza Strugały (1990–1993) orkiestra uzyskała dzisiejszą nazwę i przeniosła się do nowej siedziby – Studia Koncertowego Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego. W latach 1993–2006 szefem artystycznym Polskiej Orkiestry Radiowej był Wojciech Rajski.

W marcu 2007 na stanowisko dyrektora artystycznego Polskiej Orkiestry Radiowej został powołany Łukasz Borowicz, który współpracował już z orkiestrą od kilku lat, prowadząc koncerty i realizując nagrania. Nagrana wspólnie płyta z utworami Schumanna (z wiolonczelistą Dominikiem Połońskim) otrzymała w 2007 roku nagrodę Fryderyka. Sezon koncertowy 2007/2008 Polska Orkiestra Radiowa zainaugurowała koncertowym wykonaniem opery Falstaff Verdiego, a w marcu 2008, podczas 12. Wielkanocnego Festiwalu im. Ludwiga van Beethovena, wykonała operę Lodoïska Cherubiniego przygotowaną pod opieką artystyczną Christy Ludwig. Obie te opery zostały wydane przez Polskie Radio, a nagranie Lodoïski było nominowane do Midem Classical Award i Fryderyka.

Sezon 2008/2009 orkiestra rozpoczęła koncertowym wykonaniem opery Maria Statkow­skiego (również ukazała się na płycie), następnie nagrała z solistką Joanną Kurkowicz wszystkie koncerty skrzypcowe Grażyny Bacewicz, które wydało Polskie Radio w koprodukcji z wytwórnią Chandos. Podczas 13. Wielkanocnego Festiwalu zaprezentowała operę Der Berggeist Spohra, także wydaną na płytach CD. We współpracy z wytwórnią cpo zostały wydane na 3 płytach nagrania radiowe utworów Panufnika pod dyrekcją Łukasza Borowicza.

Kontynuacją prezentacji podczas Festiwali Wielkanocnych i na płytach mniej znanych oper jest wykonanie w 2010 roku opery Euryanthe Webera, w 2011 Marii Padilii Donizet­tiego, a w 2012 L’amore dei tre re Montemezziego. Orkiestra nagrała ponadto operę Laksa Bezdomna jaskółka – było to pierwsze w Polsce wykonanie dzieła w oryginalnej wersji francuskiej. Kolejną ważną premierą było koncertowe wykonanie i nagranie przypomnianej po ponad 150 latach opery Dobrzyńskiego Monbar, czyli Flibustierowie, a sezon 2011/2012 rozpoczął się przypomnieniem polskiej opery Nowowiejskiego Legenda Bałtyku.

W najbliższym czasie będą kontynuowane nagrania z wybitnymi polskimi śpiewakami. Ukazały się już płyty z Piotrem Beczałą (Orfeo), z Arturem Rucińskim (Polskie Radio) i z Mariuszem Kwietniem (Harmonia Mundi). W fazie realizacji jest kolejna płyta z Piotrem Beczałą.