Stanisław Moniuszko - Widma
Andrzej Kosendiak – dyrygent
Jarosław Bręk – bas-baryton – Guślarz
Paweł Janyst – Guślarz
Aleksandra Kubas-Kruk – sopran – Dziewczyna
Beata Passini – Dziewczyna
Jerzy Butryn – bas-baryton – Widmo
Przemysław Wasilkowski – Głos
Joanna Rot – mezzosopran – Sowa
Anna Wieczorek – Sowa
Dominik Kujawa – baryton – Kruk
Mariusz Bonaszewski – Kruk
Antoni Szuszkiewicz – sopran chłopięcy – Aniołek
Mikołaj Szuszkiewicz – sopran chłopięcy – Aniołek
Chór NFM
Agnieszka Franków-Żelazny – kierownictwo artystyczne
Wrocławska Orkiestra Barokowa
Jarosław Thiel – kierownictwo artystyczne
Małgorzata Podzielny – przygotowanie solistów Chóru Chłopięcego NFM
Paweł Passini – reżyseria partii mówionych
ROK WYDANIA: 05/2018
NR KATALOGOWY: ACD 243
KATEGORIA: muzyka oratoryjno-kantatowa
Na kolejnej płycie Narodowego Forum Muzyki i CD Accord znalazła się kantata Widma Stanisława Moniuszki według II części Dziadów Adama Mickiewicza. Nagranie dokonane przez wybitnych solistów śpiewaków – m.in. Jarosława Bręka, Aleksandrę Kubas-Kruk i Jerzego Butryna – a także aktorów, Chór NFM i Wrocławską Orkiestrę Barokową pod dyrekcją Andrzeja Kosendiaka jest pierwszym w wersji oryginalnej, oczyszczonej z późniejszych zmian redakcyjnych. Płyta, która jest światową premierą nagrania, to rarytas na rynku wydawniczym. Rekonstrukcji partytury dokonał Maciej Prochaska, którego komentarz znalazł się w booklecie dołączonym do płyty. W materiałach do CD został ponadto zamieszczony esej specjalizującego się w historii i teorii muzyki XIX w. Grzegorza Zieziuli z Instytutu Sztuki PAN.
„Stanisław Moniuszko (1819–1872) jest dziś dla nas przede wszystkim „ojcem polskiej opery” oraz autorem publikowanych z myślą o szerokich kręgach odbiorców Śpiewników domowych. Tymczasem był też twórcą kantat, w których, jak żaden inny polski kompozytor, umiał także łączyć typowy dla opery pierwiastek dramatyczny z charakterystycznym dla pieśni liryzmem i refleksyjną nastrojowością. Jego kantaty to rozbudowane, wieloczęściowe utwory wokalno-instrumentalne, posiadające pewne cechy zarówno jednego, jak i drugiego gatunku. Podobnie jak pisane do tekstów Józefa Ignacego Kraszewskiego kantaty „litewskie”, pochodzące z przełomu lat czterdziestych i pięćdziesiątych, czy zainspirowana Sonetami Petrarki „petersburska” Madonna, tak i późniejsze kantaty mickiewiczowskie, Widma i Sonety krymskie, doczekały się niewielu nagrań. W rezultacie są bardzo słabo znane polskim melomanom. […]
Twórcy niniejszego nagrania mieli ambicję przywrócenia partytury do jej wersji najpierwotniejszej, możliwie najbardziej zbliżonej do kompozytorskiego zamysłu, co wymagało oczyszczenia dzieła z wszelkich późniejszych poprawek, „ulepszeń” i zmian redakcyjnych, których jako pierwszy dokonywał niedługo po śmierci kompozytora jego dobry znajomy i kolega w zawodzie, Adam Münchheimer (1830–1904). Od pokusy ingerencji w dzieło nie powstrzymał się także – jakże często wobec Moniuszki krytyczny – Władysław Żeleński. Trudu rekonstrukcji podjął się obecnie Maciej Prochaska […].
Wrocławska inicjatywa stopniowego udostępniania na płytach twórczości kantatowej Moniuszki dać może wielu melomanom niepowtarzalną szansę dokonania zaskakujących odkryć. Co prawda trudno oprzeć się wrażeniu, że docieranie do udanych muzycznych adaptacji znanych i mniej znanych dzieł literackich czołowych polskich pisarzy i poetów XIX stulecia przynosi znacznie większą satysfakcję zafascynowanym rodzimą kulturą historykom i polonistom niż krytykom muzycznym. Ci ostatni, wiecznie z Moniuszki niezadowoleni, nie mogą mu wybaczyć, że nie poszedł ścieżką Chopina i nie stworzył arcydzieł o wymiarze uniwersalnym. Zastanawiające, że wyrzutów tego typu nie czyni się jednak – choć oczywiście byłoby to możliwe – żadnemu z cenionych przez Moniuszkę literatów: ani Fredrze, ani naszym romantycznym wieszczom, ani wspominanemu wcześniej Kraszewskiemu. W ich dziełach pociąga nas zawsze to, co lokalne i swojskie, coś co pomaga nam odkryć nieznane prawdy o nas samych, o naszej wspólnej przeszłości i teraźniejszości.
Moniuszko należy z pewnością do tej samej kategorii twórców. Parafrazując niezwykle przenikliwą myśli Tadeusza Boya-Żeleńskiego, można powiedzieć, że rażąca dysproporcja między przepychem dziedzictwa, które Moniuszko nam pozostawił, a siłą jego promieniowania na zewnątrz to jeden z wielu dowodów na „sobiepańskość” naszej kultury. Podobnie jak Fredrę, Mickiewicza czy Kraszewskiego mamy go dla siebie. I tylko dla siebie”.
Fragment eseju Moniuszkowskie Widma, sceny liryczne z „Dziadów” Adama Mickiewicza: od inspiracji do realizacji Grzegorza Zieziuli (Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk), zamieszczonego w booklecie płyty
STANISŁAW MONIUSZKO (1819-1872)
WIDMA
kantata, sceny liryczne, według II części „Dziadów” Adama Mickiewicza
rekonstrukcja oryginalnej partytury Stanisława Moniuszki – Maciej Prochaska
1. Wstęp 2:35
2. Intrada: Lento – Allegretto (Widmo Pierwsze) – Lento – Un poco agitato ma troppo presto (Widmo Drugie) – Tempo I – Andantino (Widmo Trzecie) 5:26
Nr 1
3. 1A: Ciemno wszędzie, głucho wszędzie (Chór) 0:53
4. 1B: Zamknijcie drzwi od kaplicy (Guślarz, Starzec) 0:50
5. 1C: Ciemno wszędzie, głucho wszędzie (Chór, Guślarz) 2:01
6. 1D: Podajcie mi garść kądzieli (Guślarz) 0:19
7. 1E: Naprzód wy z lekkiemi duchy (Guślarz, Chór) 1:08
Nr 2
8. Patrzcie, ach, patrzcie do góry (Guślarz, Aniołek, Chór) 6:38
Nr 3
9. 3A: Czego potrzebujesz, duszeczko (Guślarz, Aniołek, Chór) 2:13
10. 3B: Aniołku, duszeczko! (Guślarz, Chór) 1:25
Nr 4
11. Już straszna północ przybywa (Guślarz, Starzec, Chór) 1:49
Nr 5
12. Hej, kruki, sowy, orlice! (Głos, Guślarz, Chór) 1:43
13. Aria: Dzieci! nie znacież mnie, dzieci? (Widmo, Guślarz, Chór) 3:16
Nr 6
14. 6A: A czegóż potrzeba dla duszy (Guślarz, Widmo, Chór) 3:43
15. 6B: Nie luisz umierać z głodu! (Kruk, Chór) 2:11
16. 6C: Nie lubisz umierać z głodu! (Sowa, Chór) 2:39
Nr 7
17. 7A: Nie ma, nie ma dla mnie rady! (Widmo, Chór) 1:29
18. 7B: Gdy nic tobie nie pomoże (Guślarz, Chór) 0:47
Nr 8
19. Podajcie mi, przyjaciele (Guślarz, Starzec, Chór) 2:55
Nr 9
20. A toż czy obraz Bogarodzicy? (Guślarz) 0:27
21. Duettino: Na głowie ma kraśny wianek (Guślarz, Dziewczyna, Chór) 4:04
Nr 10
22. Piosnka Zosi: Tu niegdyś w wiosny poranki (Dziewczyna) 1:42
Nr 11
23. 11A: Tak, Zosią byłam (Dziewczyna, Chór) 3:14
24. 11B: Czego potrzebujesz, duszeczko (Guślarz, Dziewczyna, Chór) 1:31
25. 11C: Darmo bieżycie; to są marne cienie (Guślarz, Chór) 1:08
Nr 12
26. 12A: Teraz wszystkie dusze razem (Guślarz, Chór) 1:28
27. 12B: Czas odemknąć drzwi kaplicy (Guślarz, Chór, Starzec) 4:54
28. 12C*: To jest nad rozum człowieczy! (Guślarz, Chór) 2:36
WERSJA ORYGINALNA – ŚWIATOWA PREMIERA NAGRANIA
*Część opracowana prawdopodobnie przez Władysława Żeleńskiego i Adama Münchheimera na podstawie szkicu kompozytora.
Czas: 65:18