SZYMANOWSKI/Sobotka/Chór NFM/NFM Filharmonia Wrocławska/Guerrero
WYKONAWCY:
Iwona Sobotka – sopran
Giancarlo Guerrero – dyrygent
Chór NFM
Lionel Sow – kierownictwo artystyczne Chóru NFM
NFM Filharmonia Wrocławska
ROK WYDANIA: 05/2024
NR KATALOGOWY. ACD 315
KATEGORIA: muzyka symfoniczna, zespół wokalno-instrumentalny
„Ja i Bóg…”
Debiut orkiestrowy, jeden z licznych cyklów pieśni, wreszcie krótkie, ale masywne dzieło wokalno-instrumentalne. Rozpiętość lat pomiędzy datami powstania: dwanaście. Znacznie większa – pomiędzy datami premier, w których miesza się historia duża i mała, w tym zwłaszcza pierwsza wojna światowa i obie rosyjskie rewolucje, a także seria osobistych doświadczeń i przewartościowań w świecie duchowym twórcy, a zarazem pechów i splotów okoliczności.
Co – poza osobą autora – łączy te dzieła? Na pozór niewiele, ale pewne wątki da się odnaleźć. Wśród nich i ten, że każde z naszej trójki jest w jakimś stopniu związane z konkretnym tekstem literackim. W „jakimś”, czyli za każdym razem odmiennym. Pieśni księżniczki z baśni to przypadek oczywisty: wiersze „umuzycznione”. III Symfonia, czyli Pieśń o nocy, ma jako kościec semantyczny tekst perskiego mistyka, ale jest dziełem przede wszystkim instrumentalnym i możliwym do wykonania bez głosów.
A Uwertura? Zgodnie z duchem – czy manierą – epoki pierwszą wersję dzieła poprzedzało poetyckie motto z poematu Witeź Włast Tadeusza Micińskiego (…). Miciński w kulminacji wiersza pisał o „tryumfie dumnym i okrutnym” swego bohatera, nie do końca prawego potomka nietzscheańskiego nadczłowieka. Potem – jak w I Symfonii Mahlera – motto zniknęło. Może i słusznie. Tryumf? Niewątpliwie, nawet dumny, ale skrwawionych kamieni ofiarnych i w ogóle okrucieństwa w słonecznym E-dur Uwertury dopatrzyć się nie sposób.
Rafał Augustyn
Karol Szymanowski (1882–1937)
[1] Uwertura koncertowa E-dur op. 12 (2. wersja, 1912–1913) 13’06
Pieśni księżniczki z baśni op. 31 na sopran i orkiestrę* (1915) [17’53]
(sł. Zofia Szymanowska)
[2] I. Samotny księżyc 4’25
[3] II. Słowik 2’52
[4] III. Złote trzewiczki 2’46
[5] IV. Taniec 1’46
[6] V. Pieśń o fali 3’44
[7] VI. Uczta 2’17
III Symfonia „Pieśń o nocy” op. 27 na sopran, chór i orkiestrę (1914–1916) [24’42]
(sł. „Mewlana” Dżalaluddin Rumi, przekł. pol. Tadeusz Miciński)
[8] Moderato assai 7’52
[9] Vivace, scherzando 7’32
[10] Largo 9’17
Czas całkowity 55’42
* Karol Szymanowski opracował na głos i orkiestrę tylko trzy pieśni z cyklu: nr I, II i IV (1933), pozostałe trzy opracował Bruno Dozza: nr III, V i VI (2011–2012).