Martha Argerich w Filharmonii Narodowej
Orkiestra Filharmonii Narodowej
Kazimierz Kord – dyrygent
ROK WYDANIA: 1996
NR KATALOGOWY: ACD 020
KATEGORIA: koncert solowy z orkiestrą
Światło i cień, czułość i zamyślenie, uczucie i refleksję, marzenia i namiętności, błysk, efekt, siłę rytmu, magię ruchu, czar melodii, jej śpiewność, migotliwość barw, kapryśność narracji, zaskakujące kontrasty, rywalizacjępierwiastka kobiecego z męskim − przebogatą mowę romantycznego fortepianu w dialogu z romantyczną orkiestrą…To wszystko znajdujemy w grze wielkiej artystki Marthy Argerich. Jej kreacja inspiruje grę orkiestry. Nagrania − na żywo, z koncertu – wiernie rejestrują te fascynujące interpretacje, z rzędu najznakomitszych w ogóle wykonań Koncertów fortepianowych Schumanna i Czajkowskiego. Koncertów r o m a n t y c z n y c h.
Albowiem i w koncertach fortepianowych i skrzypcowych XIX wieku skupia się cały muzyczny romantyzm; również i one stanowią najsilniejsze ogniska romantycznego świato-odczucia, światoobrazu, romantycznej wyobraźni, romantycznej narracji i formy swoiście otwartej. I w koncertach więc, zwłaszcza tych największych, najbardziej reprezentatywnych przejawia się owa „niecierpliwość serca”, niepokój uczuć, dynamika emocjonalna muzyki tego czasu; jak też i osobliwie dwoisty, dualistyczny sposób w jaki muzykę odczuwają kompozytorzy epoki romantyzmu: w jej samoistnej sile formy i mocy ekpresyjnej a zarazem w jej niewystarczalności jako muzyki czystej.
Tak więc i muzyka koncertów, „korespondując” z innymi sztukami, chce być poetycka, malarska, obrazowa, teatralna; koncert pragnie być jakby opowieścią, rozmową, dialogiem, sceną dramatyczną, liryczną, komediową,będąc jednocześnie wirtuozowskim popisem, czysto muzyczną grą i zabawą. Pośród licznych pomniejszych utworów koncertowego gatunku, jakimi karmiła się publiczność XIX wieku, kilka koncertów fortepianowych jaśnieje niesłabnącym blaskiem arcydzieł, nęcąc pianistów kolejnych pokoleń i utrzymując się w repertuarze od z góry półtora wieku. To, obok Koncertów Beethovena, dwa Koncerty Chopina, jeden Schumanna, dwa Liszta, dwa Brahmsa, jeden Czajkowskiego, i na przedłużeniu linii gatunku − Koncerty Rachmaninowa. A cały ten koncertowy romantyzm z bardzo już bogatych tradycji wyrasta − w Koncertach Mozarta, i pleni się też na żyznej glebie muzyki bardziej popularnej − stylu brillant z początków XIX stulecia.
Bohdan Pociej
Recenzje:
ClassicsToday
PIOTR CZAJKOWSKI (1840-1893)
I koncert fortepianowy b-moll op.23
Allegro non troppo e molto maestoso 19:06
Andante semplice 6:50
Allegro con fuoco 6:35
ROBERT SCHUMANN (1810-1856)
Koncert fortepianowy a-moll op.54
Allegro affetuoso 14:16
Intermezzo.Andante grazioso 5:00
Finale.Allegro vivace 10:10
JOHANN SEBASTIAN BACH (1685-1750)
Bouree I,II z II Suity angielskiej a-moll BWV 807 3:48
FRYDERYK CHOPIN (1810-1849)
Mazurek f – moll op.63 Nr.2 1:49
DOMENICO SCARLATTI (1685-1757)
Sonata d-moll L.422 3:13
ALBERTO GINASTERA (1916-1983)
Danza de la Moza donosa z cyklu Trez Piezas 2:59
Czas: 74:01