Agata Zubel

Agata Zubel

Urodziła się we Wrocławiu. Tam też ukończyła z wyróżnieniem Primus Inter Pares studia kompozytorskie w klasie Jana Wichrowskiego oraz wokalne pod kierunkiem Danuty Paziuk-Zipser w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego. Studia pogłębiała również w Holandii oraz na licznych kursach. Otrzymała stypendia m.in. od Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Rockefeller Foundation, Ernst von Siemens Musikstiftung, Zarządu Miasta Wrocławia oraz Fundacji Edukacji Międzynarodowej. W 2004 roku uzyskała tytuł doktora, a w 2014 – doktora habilitowanego sztuki muzycznej. Na co dzień wykłada na swojej macierzystej uczelni. Jest także członkiem Związku Kompozytorów Polskich. W 2014 roku z rąk Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego odebrała honorową odznakę „Zasłużony dla Kultury Polskiej”.

Jako wokalistka brała udział w wielu prestiżowych wydarzeniach muzycznych. W jej repertuarze specjalne miejsce zajmuje muzyka najnowsza. Współtworzy z Cezarym Duchnowskim duet ElettroVoce. W ciągu kilku minionych lat, oprócz wielu prawykonań i nagrań dzieł współczesnych twórców, dała się poznać jako wykonawczyni Bernharda Langa (Warszawska Jesień), Luci mie traditrici Salvatore Sciarrino (Festiwal Nostalgia), Gwiazdy Zygmunta Krauzego (adaptacja elektroakustyczna Cezarego Duchnowskiego w Teatrze Polskim we Wrocławiu), czy też partii Fedry w operze pod tym samym tytułem Dobromiły Jaskot oraz Madeline w Zagładzie domu Usherów Philipa Glassa (Teatr Wielki – Opera Narodowa). Za tytułową rolę w operze Ogród Marty Duchnowskiego otrzymała doroczną nagrodę Orfeusz.

Uczestniczyła w eksperymentalnym projekcie improwizacji podczas koncertu zamówionego przez organizatorów Międzynarodowych Kursów Kompozytorskich w Darmstadt.

Koncertowała wiele za granicą – w większości krajów europejskich, w Korei, Kanadzie i Stanach Zjednoczonych. Współpracowała z takimi zespołami, jak Klangforum Wien, musikFabrik, London Sinfonietta, Eighth Blackbird Ensemble, Seattle Chamber Players, San Francisco Contemporary Music Players. Wśród kilkunastu publikacji fonograficznych znajdują się m.in. albumy kompozytorskie: Not I (KAIROS) oraz nagrodzony Fryderykiem 2010 Cascando (CD Accord), i wokalne: Poems z interpretacjami pieśni Coplanda, Berga i Szymańskiego oraz nominowany do Fryderyka 2014 album el Derwid. Plamy na słońcu.

Laureatka kilkunastu konkursów (w tym międzynarodowych) – zarówno wokalnych, jak i kompozytorskich. Na początku 2005 roku otrzymała prestiżowy Paszport „Polityki”. W tym samym roku jej II Symfonia – napisana na zamówienie rozgłośni Deutsche Welle – została prawykonana podczas Festiwalu Beethovenowskiego w Bonn. Wśród kolejnych zamówień znalazły się m.in. Kwartet smyczkowy nr 1 (Festiwal Ultraschall w Berlinie, 2007), nad Pieśniami (Festiwal Wratislavia Cantans, 2007), Cascando (Festiwal Muzyki Europy Środkowej w Seattle, 2007), Shades of Ice (London Sinfonietta, 2011), Labirynt (Instytut Polski w Tel Awiwie, 2012), What is the word (Klangforum Wien, 2012), IN (Hannoversche Gesellschaft für Neue Musik dla Staatsoper Hannover), Madrigals (Westdeutschen Rundfunks dla Neue Vocalsolisten). W 2010 roku opera-balet Between Agaty Zubel została wystawiona w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej, a w 2011 – Oresteja, kolejna opera zamówiona dla tej sceny.

W 2011 roku została zaproszona jako „composer-in-residence” festiwalu Other Minds w San Francisco. Przez dwa sezony (2010–2012) była też kompozytorem-rezydentem Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie. Szczególnym wydarzeniem roku 2012 był koncert zespołu Klangforum Wien podczas festiwalu Sacrum Profanum w całości poświęcony jej kompozycjom. W roku 2013 kompozycja Not I – zarejestrowana wraz z Klangforum Wien, reprezentująca Polskie Radio – otrzymała najwyższą notę podczas 60. Międzynarodowej Trybuny Kompozytorów UNESCO w Pradze. Rok później za utwór ten Agata Zubel otrzymała nagrodę „Polonica Nova”.

W roku 2013 jej kompozycja Not I zarejestrowana wraz z Klangforum Wien reprezentująca Polskie Radio otrzymała najwyższą notę (grand prix) podczas 60. Międzynarodowej Trybuny Kompozytorów, a w 2014 za utwór ten otrzymała nagrodę “Polonica Nova”. Uhonorowana Koryfeuszem Muzyki Polskiej 2016 w kategorii Osobowość Roku oraz Europejską Nagrodą Kompozytorską w 2018. W tym samym roku otrzymała również austriacką Erste Bank Kompositionspreis. 

Na co dzień wykłada we wrocławskiej akademii muzycznej. W 2014 roku uzyskała tytuł doktora habilitowanego sztuki muzycznej. Uhonorowana odznaką “Zasłużony dla Kultury Polskiej” oraz medalem “Gloria Artis”. Jest stypendystką m.in. Ministra Kultury, Rockefeller Foundation, Ernst von Siemens Musikstiftung, Kultur Kontakt Austria. Jest także członkiem Związku Kompozytorów Polskich. Współtworzy z Cezarym Duchnowskim duet ElettroVoce.