Muzyka polska na wiolonczelę i orkiestrę
WYKONAWCY:
Orkiestra Filharmonii Narodowej
Andrzej Boreyko – dyrygent
Marcin Zdunik – wiolonczela
ROK WYDANIA: 02/2023
NR KATALOGOWY: ACD 313
KATEGORIA: muzyka symfoniczna, koncert solowy z orkiestrą
Maestro Andrzej Boreyko wraz z Orkiestrą Filharmonii Narodowej zaprosił do nowego projektu nagraniowego polskiego wirtuoza wiolonczeli Marcina Zdunika. Na płycie Polish Music for Cello and Orchestra artyści prezentują cztery kompozycje: Fantazję na wiolonczelę i orkiestrę Aleksandra Tansmana, I Koncert wiolonczelowy Grażyny Bacewicz, C-67 Henryka Hubertusa Jabłońskiego oraz Koncert na wiolonczelę Miłosza Magina.
Co mają ze sobą wspólnego utwory na instrument solowy z orkiestrą, wybrane do nagrania na niniejszej płycie, poza wiolonczelą – tym najbardziej uduchowionym z instrumentów, który w rękach wirtuoza jest w stanie sprawić, że wstrzymujemy oddech w oczekiwaniu na każdy następny dźwięk? Łączy je również fakt, że zostały napisane przez żyjących w XX wieku kompozytorów polskiego pochodzenia, w większości urodzonych w jednym mieście – Łodzi (z wyjątkiem Henryka Hubertusa Jabłońskiego, związanego zawodowo i rodzinnie z Gdańskiem). W niektórych utworach słychać także wyraźne i zamierzone inspiracje rodzimą muzyką ludową. W tym ciekawym zestawieniu znalazły się zarówno utwory doskonale rozpoznawalnych artystów – Grażyny Bacewicz i Aleksandra Tansmana, jak też rzadziej wykonywane kompozycje Henryka Hubertusa Jabłońskiego i Miłosza Magina, które zdecydowanie zasługują na przypomnienie.
Wszyscy wymienieni twórcy prezentują wspólną postawę wobec tradycji muzycznej: widzą zarówno potrzebę jej kontynuacji, jak i konieczność pewnego rodzaju przekształcania i aktualizacji wykształconych przez nią środków. Choć reprezentowali odmienne stanowiska estetyczne i tworzyli w rożnych stylach, to wszyscy zmierzyli się z najważniejszym problemem muzyki XX wieku – relacją do przeszłości i spojrzeniem w przyszłość. Te dwa bieguny – tradycja i innowacja, pojęcia przeciwstawne, w muzyce okazały się możliwe do pogodzenia. Każdy z obecnych na niniejszej płycie twórców w inny sposób sięga do tradycyjnych form i tonalności dur–moll, by znaleźć pomost pomiędzy nowoczesnymi technikami kompozytorskimi a możliwościami percepcyjnymi i przyzwyczajeniami słuchaczy
Aleksander Tansman
1. Fantazja na wiolonczelę i orkiestrę 12’37
Grażyna Bacewicz
I Koncert wiolonczelowy 23’34
2 Allegro non troppo 10’03
3. Andante tranquillo 6’18
4. Allegro giocoso 7’12
Henryk Hubertus Jabłoński
5. C-67 12’22
Miłosz Magin
Koncert na wiolonczelę 28’45
6. Allegro vivace 11’21
7. Andante cantabile 9’39
8. Presto ma non troppo 7’44
czas całkowity: 77’49