Maria Ołdak
Urodziła się w Opolu. Grę na skrzypcach rozpoczęła w wieku pięciu lat, kształcąc się pod kierunkiem Danuty Sujaty. W 2005 roku ukończyła z wyróżnieniem Warszawską Akademię Muzyczną im. Fryderyka Chopina (obecnie Uniwersytet Muzyczny) w klasie Julii Jakimowicz-Jakowicz. W tym samym roku otrzymała pełne stypendium na studia u Igora Petrushevskiego w Royal Academy of Music w Londynie, które ukończyła w czerwcu 2007 roku z prestiżowym dyplomem DipRAM oraz nagrodą specjalną Prorektora za wybitny recital dyplomowy i liczne osiągnięcia.
Maria jest laureatką ogólnopolskich oraz międzynarodowych przesłuchań i konkursów. Do jej ostatnich sukcesów należy I miejsce oraz dwie nagrody specjalne za wykonanie utworów Karola Szymanowskiego w Konkursie „Allegro-Vivo” w Horn w Austrii, a także nagroda publiczności w prestiżowym konkursie Friends of the Academy Wigmore Award w Londynie. Została nagrodzona w Royal Academy of Music: Sidney Griller Memorial Prize, Gill Culpin Award, Edna Seabright Memorial Award, Franz Reizenstein Prize oraz Eric Falk Award. Była także wielokrotną stypendystką Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Centrum Edukacji Artystycznej w Warszawie i Prezydenta Miasta Opola.
Brała udział w wielu lekcjach mistrzowskich, pracując pod okiem takich profesorów, jak Maxim Vengerov, Sir Colin Davis, Kathryn Stott, Igor Ojstrach, Lydia Mordkovich, Thomas Brandis, Tomasz Tomaszewski, Yair Kless czy Christiane Edinger. Koncertowała podczas licznych międzynarodowych festiwali, m.in. Ravinia Festival, BBC Proms, Leeds International Chamber Season, Julian Rachlin & Friends Festival, Septembre Musical, Spitalfields Festival, „Paganini in London” Festival, Cheltenham Festival, Norfolk & Norwich Festival, Śląskie Lato Muzyczne, Międzynarodowy Festiwal Kameralistyki Ensemble im. Księżnej Daisy, Warszawska Jesień, Festiwal „Strefa Ciszy”.
Jako solistka, kameralistka oraz muzyk orkiestrowy występowała wielokrotnie z takimi artystami, jak Martha Argerich, Pinchas Zukerman, Charles Dutoit, Renée Fleming, Edgar Meyer, Mark O’Connor, Sol Gabetta, Joshua Bell, Simon Mulligan, Paul Gulda, Toby Spence, Pekka Kuusisto, Marta Sudraba, Raphael Wallfisch, Clio Gould, Michael Collins, Vadim Repin. W latach 2006–2011 była solistką programu Live Music Now, zainicjowanego przez Sir Yehudi Menuhina, a także współpracowała ze Scottish Ensemble, London Sinfoniettą oraz Royal Philharmonic Orchestra, uczestnicząc przy tym w licznych nagraniach płytowych.
W kręgu jej zainteresowań znajdują się różne gatunki muzyczne. Występowała i nagrywała m.in. z zespołem Sigur Rós, Branfordem Marsalisem czy Chrisem Botti. W 2010 roku, jako wicekoncertmistrz Royal Philharmonic Concert Orchestra, brała udział w nagraniu płyty dla wytwórni Deutsche Grammophon oraz trasie koncertowej ze Stingiem w USA i Kanadzie.
W 2008 roku została wyróżniona stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Młoda Polska”, które umożliwiło jej zakup smyczka Benoit Rolland. W latach 2008–2011 była asystentką Tomasza Tomaszewskiego, a od 2012 roku prowadzi własną klasę skrzypiec podczas Międzynarodowych Kursów Muzycznych w Opolu. W lipcu 2011 roku nagrała w Londynie nagradzany Transilient Fragments Patricka Nunna, utwór dla niej napisany i zadedykowany. Nagranie to znajdzie się na monograficznej płycie kompozytora, która ukaże się w najbliższym czasie.
Maria jest prezesem Towarzystwa Muzycznego (w Opolu), pomysłodawcą i dyrektorem artystycznym Festiwalu Muzycznego „W oparach dźwięków” oraz cyklu koncertów „Wędrowna Pracownia Muzyczna”. Współpracuje regularnie z pianistą, Jamesem Baillieu oraz harfistką, Malwiną Lipiec. Gra na skrzypcach wykonanych w 1992 roku w Cremonie przez Roberto Piergiorgio.