Józef Elsner – Chamber Works on period instruments
WYKONAWCY:
Piotr Pawlak – fortepian
Mikołaj Zgółka – skrzypce
Jane Rogers – altówka
Jarosław Thiel – wiolonczela
ROK WYDANIA: 01/2025
NR KATALOGOWY. ACD 343
KATEGORIA: muzyka kameralna
Znacząca większość utworów kameralnych Józefa Elsnera powstała w czasie jego pracy we Lwowie (1792–1799) bądź w pierwszych latach warszawskich (1799–1805) – są to dzieła młodego kompozytora, pomimo ciekawych nawiązań do „stylu polskiego” czytelnie i jednoznacznie zakorzenione w stylu wiedeńskim czasów Mozarta. Z tej grupy na niniejszej płycie znalazły się dwa kameralne cykle sonatowe z udziałem fortepianu: Trio B-dur, opublikowane w Wiedniu w 1798 roku jako Grande Sonate, oraz Kwartet Es-dur, powstały w 1804 lub 1805 roku i wieńczący tę część dorobku kompozytora. (…)
Utwory Józefa Elsnera na niniejszej płycie nagrano na instrumentach historycznych w stroju a1=430 Hz. Wykorzystano m.in. fortepian Érarda z 1858 roku oraz skrzypce Charles’a François Ganda z 1846 roku „ex-Wieniawski”, które były nagrodą dla polskiego wirtuoza za ukończenie Konserwatorium Paryskiego z wybitnymi osiągnięciami. Paryski kontekst, na jaki symbolicznie wskazuje to instrumentarium, silnie wiąże się z końcem okresu największej aktywności Elsnera jako twórcy muzyki kameralnej, podobnie jak Wiedeń łączył się z jego początkiem. (…)
Zarejestrowany na płycie repertuar pozwala nam dostrzec różne oblicza kompozytora. Dwa utwory ukazują Elsnera jako adepta kameralistyki wiedeńskiej doby Mozarta, polonezowy dyptyk stanowi podsumowanie ponad dwóch dekad działalności jako twórcy „stylu polskiego”, na koniec zaś objawia się nam jako kompozytor zagadkowej Chaconne. Dodajmy, że większość prezentowanych dzieł przypomina nam o Elsnerze jako biegłym skrzypku, dla którego ten właśnie instrument był niewątpliwie najbliższym. Czego jednak z pewnością trudno się tu dosłuchać, to zaczątków romantyzmu, rodzącego się już przecież w twórczości kompozytorów niemieckich czy nawet uczniów samego Elsnera. Nie jest to wszakże skutek takiego, a nie innego doboru repertuaru. Rzeczywiście, poszukiwania Elsnera-romantyka niejednokrotnie prowadzą do bolesnych i krzywdzących dla kompozytora nieporozumień. A przecież najlepiej prezentuje się on w swojej prawdziwej roli: zdolnego epigona klasycyzmu i kodyfikatora przedchopinowskiego poloneza.
Jakub Chachulski
Józef Elsner (1769–1854)
[ 1 ] Polonez D-dur na skrzypce i fortepian (?) 2’39
[ 2 ] Chaconne G-dur na skrzypce i fortepian* (1836?)4’37
Trio fortepianowe B-dur op. 2 (1798)[17’48]
[ 3 ] Allegro 8’27
[ 4 ] Larghetto 4’58
[ 5 ] Rondo: Allegro 4’22
[ 6 ] Polonez C-dur na fortepian* (c. 1821) 6’18
[ 7 ] Polonez Es-dur na fortepian i skrzypce (1820)7’06
Kwartet fortepianowy Es-dur op. 15 (c. 1805) [22’15]
[ 8 ] Moderato 11’53
[ 9 ] Romance: Andantino 5’40
[ 10 ] Rondo: Allegro assai 4’40
[ 11 ] Polonez D-dur na fortepian i skrzypce (1820) 5’35
czas całkowity:66’20
* pierwsze nagranie na instrumentach historycznych