Płyta jest debiutem fonograficznym młodej polskiej skrzypaczki, studentki w klasie słynnego Igora Ojstracha w Brukseli. Artystka prezentuje się tutaj we wspaniałym, nie bagatelnym repertuarze – mamy bowiem przyjemność wysłuchać w jej wykonaniu dwóch wielkich koncertów: Wieniawskiego (d-moll) oraz Sibeliusa. Te dwa dzieła łączy ze sobą rozmach formy, romantyczny charakter, wspaniała wirtuozeria i liryzm. Trudno jednak mówić o podobieństwie emocjonalnym – temperatura uczuć w obydwu utworach jest zupełnie inna. Pierwszy z nich to dzieło największego polskiego skrzypka-wirtuoza: liryka nacechowana jest tu czułością, tkliwością, a wirtuozeria wymaga iście ognistego temperamentu. Koncert Sibeliusa zaś to silne namiętności, ale podszyte północną surowością, chłodem – silnie osadzone w klimacie skandynawskich legend, mroczne, posępne i wyraziste. Jest to zatem repertuar wymagający wszechstronnych umiejętności, niemałej wirtuozerii i wrażliwości – wszystkie te cechy odnaleźć można w interpretacji Patrycji Piekutowskiej i znakomitej Narodowej Orkiestry Symfoniczne Polskiego Radia pod dyrekcją Antoniego Wita.
HENRYK WIENIAWSKI (1835 – 1880)
II Koncert skrzypcowy d-moll op. 22
1. Allegro moderato 12:03
2. Andante ma non troppo 4:44
3. Finale – Allegro moderato (alla zingara) 6:12
JEAN SIBELIUS (1865 – 1957)
Koncert skrzypcowy d-moll op. 47
4. Allegro moderato 15:49
5. Adagio di molto 7:35
6. Allegro, ma non tanto 7:52
Czas: 54:28