Orkiestra Kameralna
Filharmonii Narodowej
Orkiestra Kameralna Filharmonii Narodowej nawiązuje do wieloletniej i bogatej tradycji uprawiania kameralistyki przez artystów wywodzących się jeszcze z Filharmonii Warszawskiej, gdyż pierwsze zespoły kameralne powstawały tu już na początku ubiegłego stulecia. W latach 60. i 70. XX wieku na estradach całego świata odnosił sukcesy Zespół Kameralistów Filharmonii Narodowej kierowany przez Karola Teutscha. Międzynarodowe uznanie zyskały również inne formacje tworzone przez muzyków Filharmonii Narodowej. Lata 90. to okres działalności zespołu smyczkowego, który koncertował z wybitnymi solistami (Konstanty Andrzej Kulka, Nigel Kennedy) oraz realizował nagrania telewizyjne i płytowe.
Z okazji obchodów stulecia Filharmonii w Warszawie z inicjatywy Jana Lewtaka – późniejszego kierownika artystycznego zespołu – reaktywowano Orkiestrę Kameralną Filharmonii Narodowej. Stworzyli ją czołowi instrumentaliści Filharmonii Narodowej, a wśród nich członkowie byłego zespołu Karola Teutscha; patronat nad orkiestrą objął Antoni Wit, dyrektor naczelny i artystyczny Filharmonii Narodowej. Pierwszy koncert, w programie którego znalazły się utwory Corellego, Kilara i Vivaldiego, odbył się 10 stycznia 2002 roku w Sali Koncertowej Filharmonii Narodowej – od pulpitu poprowadził go Jan Lewtak, występujący również w roli solisty (Cztery pory roku Vivaldiego).
Z Orkiestrą Kameralną występowali m.in. Salvatore Accardo, Jean-Louis Capezzali, Łukasz Długosz, Marek Drewnowski, Urszula Dudziak, Evelyn Glennie, Ryszard Groblewski, Krzysztof Herdzin, Andrzej Jagodziński, Krzysztof Jakowicz, Jakub Jakowicz, Yuko Kawai, Jacek Kortus, Jadwiga Kotnowska, Konstanty Andrzej Kulka, Rafał Kwiatkowski, Roby Lakatos, Adam Makowicz, Ewa Małas-Godlewska, Artur Pachlewski, Mariusz Patyra, Baiba Skride, Lauma Skride, Anna Maria Staśkiewicz, Agata Szymczewska, Edward Wolanin, Edward Zienkowski.
Zespół nagrał dwukrotnie płytę z Czterema porami roku Vivaldiego, najpierw w 2003 roku pod dyrekcją Antoniego Wita, na skrzypcach grał Jan Lewtak, następnie pięć lat później pod kierownictwem Jana Lewtaka, z udziałem Mariusza Patyry w partii solowej (Lipinski Sound). W 2008 roku zarejestrował również, ponownie z Antonim Witem, utwory na orkiestrę smyczkową Pendereckiego dla wytwórni Naxos.
W 100. rocznicę urodzin Grażyny Bacewicz – w lutym 2009 roku – Orkiestra Kameralna wystąpiła w Filharmonii Narodowej z monograficznym programem zawierającym dzieła tej wybitnej kompozytorki. Wykonała wówczas po raz pierwszy jej dwa odnalezione przez Jana Lewtaka utwory: Sinfoniettę (1929) oraz Symfonię (1946), które później znalazły się na płycie zespołu wydanej przez Sony Music obok innych kompozycji Bacewicz na orkiestrę smyczkową.
Zespół aktywnie uczestniczy w życiu muzycznym stolicy, występując m.in. w ramach znanych festiwali, jak Warszawskie Spotkania Muzyczne, Festiwal Zespołów Kameralnych i Festiwal „Skrzyżowanie Kultur”. Koncertuje również poza Warszawą, m.in. na Zamku w Łańcucie, podczas Festiwalu „Mozartiana” w Gdańsku, Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej w Leżajsku, Festiwalu „W krainie Chopina” na Mazowszu, a także dwukrotnie brał udział w koncertach „Al Ain Classics” Festival w Zjednoczonych Emiratach Arabskich.