Podaj hasło
    
CD Accord Sp. z o.o. English
e-mail
Firma Katalog Artyści Dystrybutorzy Kontakt Nowości
   
Artists
Krystyna Szostek-Radkowa
< >


Rozpoczęła naukę muzyki we wczesnym dzieciństwie pod kierunkiem swego ojca, znanego śpiewaka operowego. Ukończyła z najwyższym odznaczeniem Państwową Wyższą Szkołę Muzyczną w rodzinnych Katowicach – w klasie śpiewu. Jeszcze jako studentka zadebiutowała w Operze Śląskiej w Bytomiu (partia Jadwigi w Strasznym dworze) i pozostała w tym teatrze przez 6 lat.

Jest laureatką międzynarodowych konkursów muzycznych w Tuluzie, Sofii i Vercelli, gdzie wkonkursie olimpijskim wyróżniła się spośród finałowej dziesiątki młodych śpiewaków drugąnagrodą (pierwszej nie przyznano).

Na początku lat 60. artystka weszła do zespołu Teatru Wielkiego w Warszawie, wykonując z wielkim sukcesem czołowe partie mezzosopranowe w operach światowego repertuaru (Azucena w Trubadurze, Amneris w Aidzie, Eboli w Don Carlosie, Santuzza w Rycerskości wieśniaczej, Jadwiga i Cześnikowa w Strasznym dworze i in.)

Zwycięstwa konkursowe oraz walory pięknego głosu artystki, wielka muzykalność, aparycja i talent aktorski szybko zwróciły uwagę zagranicznych impresariów. Efektem tego był triumfalny debiut Krystyny Szostek -Radkowej w Operze Wiedeńskiej (Eboli w Don Carlosie), a później 10-letnia współpraca artystyczna z Opera La Monnaie w Brukseli (partie Eboli,Ortrudy w Lohengrinie, Dalili w Samsonie i Dalili, Amneris w Aidzie) oraz liczne premiery w Teatrze Operowym w Lyonie (m.in. Kundry w Parsifalu i Preziosilla w Mocy przeznaczenia) i w 1981 roku wielki sukces w Balu maskowym (Ulryka) w Operze Paryskiej. Artystkawystępowała również gościnnie na scenach operowych Madrytu, Hamburga, Düsseldorfu, Berlina, Lubeki, Leningradu, Kijowa, Rygi, Budapesztu i Bukaresztu, Moskwy (Teatr "Bolszoj")i Buenos Aires (Teatro Col'n). Była uczestniczką wielu prestiżowych międzynarodowych festiwali muzycznych (Montreux, Besanson, Lyon, Linz, Lucerna, Rzym, Zagrzeb),w tym również "Warszawskiej Jesieni" (wymienić tu można jej udział w Królu Edypie Strawińskiego,Requiem Maciejewskiego, Pięciu pieśniach do słów Kazimiery Iłłakowiczówny Lutosławskiego,a przede wszystkim niepowtarzalną kreację Jessiki w prawykonaniu Jutra Bairda). Z koncertami oratoryjnymi i recitalami artystka objechała nie tylko całą Europę, ale także Afrykę i obieAmeryki. Z zespołem Kameralistów FN przemierzyła niemal całą kulę ziemską. Jej rozległy repertuar oratoryjny obejmuje dzieła od Monteverdiego, poprzez Bacha, Mozarta, Mahlera, Szymanowskiego po muzykę współczesną - do najlepszych jej kreacji należy rola Matki Joanny w Diabłach z Loudun Pendereckiego.

Wielkim sukcesem artystycznym Krystyny Szostek-Radkowej był udział w słynnym przedstawieniu Pierścienia Nibelunga Wagnera, wystawianego w międzynarodowej obsadzie w Warszawie na przełomie lat 1987/88.

W sezonie 1993/94 artystka odbyła egzotyczne tournée po Puerto Rico, gdzie pod dyrekcjąKrzysztofa Pendereckiego wykonywała jego kompozycje oraz klasyczne dzieła oratoryjne. W styczniu 1994 roku wystąpiła w Teatrze Wielkim w Warszawie z recitalem, który stał się prawdziwym wydarzeniem muzycznym.

Krystyna Szostek-Radkowa prowadzi z wielkim powodzeniem działalność pedagogiczną wwarszawskiej Akademii Muzycznej - ukoronowaniem jej wysiłków na tym polu jest tytuł profesora, jaki otrzymała z rąk Prezydenta RP.


  Back to top of the page