Podaj hasło
    
CD Accord Sp. z o.o. English
e-mail
Firma Katalog Artyści Dystrybutorzy Kontakt Nowości
   
Artists
Jan Krenz
< >


Urodzony w roku 1926 - należy do generacji polskich muzyków, która rozpoczynając swą działalność po wojnie dała fundamenty życiu muzycznemu w naszym kraju. Jako dyrygent debiutował w Filharmonii Łódzkiej 6 stycznia 1946 roku. W latach 1947-49 zajmował stanowisko dyrygenta Filharmonii w Poznaniu (debiutując tam również w Operze Uprowadzenie z seraju Mozarta), a następnie w latach 1949-51 - Wielkiej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, u boku Grzegorza Fitelberga, który widział w nim swego następcę. Lata 1953-67 to intensywna działalność artysty na czele WOSPR-u, obejmująca nagrania, koncerty, liczne prawykonania dzieł polskich kompozytorów, stały udział w festiwalach „Warszawska Jesień” oraz wyjazdy zagraniczne, które uczyniły WOSPR zespołem znanym i cenionym na świecie. W roku 1963 odbyło się triumfalne i najdłuższe w dziejach polskich orkiestr tournée WOSPR-u (55 koncertów) przez ówczesny Związek Radziecki, Mongolię, Chiny, Japonię aż po Australię i Nową Zelandię.

Niezależnie od pracy w kraju Jan Krenz zajmował w latach sześćdziesiątych stanowisko I dyrygenta Orkiestry Danmarks Radio w Kopenhadze, co było wynikiem znaczących sukcesów odniesionych w Skandynawii. Lata 1968-73 to współpraca z Teatrem Wielkim w Warszawie i premiery, które zapisały się w historii polskiej opery - m.in. Otello, Elektra i Borys Godunow. W tym czasie artysta odwiedził Amerykę Południową i Japonię - w Tokio nawiązała się jego systematyczna współpraca z orkiestrą Yomiuri Nippon Symphony.

Jan Krenz prowadził wielokrotnie jako dyrygent gościnny orkiestry tej miary, co Berliner Philharmoniker, Staatskapelle Dresden, Filharmona Leningradzka oraz czołowe orkiestry londyńskie. W roku 1979 podpisał trzyletni kontrakt jako General-musikdirektor w Bonn na działalność operową i symfoniczną. Powiększył wówczas Orchester der Beethovenhalle do 122 muzyków, a także poszerzył tamtejszy repertuar symfoniczny i wystawił m.in. trzyaktową wersję Lulu Berga oraz Straszny Dwór Moniuszki, z czołowymi polskimi wykonawcami.

Jan Krenz, nie będąc etatowo związany z Filharmonią Narodową, stale współpracuje z tą instytucją już ponad czterdzieści lat.

Jako kompozytor debiutował w czasie okupacji Kwartetem smyczkowym, na prywatnym koncercie konspiracyjnym. Uprawiał twórczość kameralną, wokalną i symfoniczną, a niedawno - po piętnastoletniej przerwie - znów powrócił do kompozycji (Messe breve, Musica da camera, Epitaphion oraz II Symfonia).

W bieżącym 1996 roku przypada 50-lecie działalności artystycznej Jana Krenza.


  Back to top of the page